UNITATS DIDÀCTIQUES
EDUCACIÓ MUSICAL
SISÉ CURS DE PRIMÀRIA
UNITATS DIDÀCTIQUES
ORGANITZACIÓ DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES
En la programació de les unitats didàctiques consta la temporalització, els objectius específics de la unitat, tant d’escolta, com d’interpretació i música i moviment, els continguts, les competències que es desenvolupen en la proposta de cada unitat, els criteris d’avaluació, numerats i referits a cadascun dels continguts i la relació d’activitats proposades, aquelles que específicament consten en el quadern i d’altres que ens permeten aconseguir la superació dels continguts.
Este curs està organitzat en 9 unitats didactiques.
UNITAT 1. EL RITME, LA MELODIA I L'HARMONIA
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Setembre.
CONTINGUTS
-
El ritme, la melodia i l'harmonia
-
Acords i tríades.
-
Graus. Tònica, subdominant i dominant.
-
Compassos de subdivisó binària i ternària. Nova forma d'escriure el signe de compás.
-
El cant gregorià.
-
Uníson. Melismes.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística i audiovisual
-
Llegir i compendre un text..
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
-
Valorar el treball.
-
Exercitar la responsabilitat en l'escola i en la interpretació musical individual i col.lectiva.
Tractament de la informació i competència digital
-
Seleccionar, tractar i utilitzar la informació a través del suport audiovisual i multimèdia..
Consciència i expressió cultural
-
Apreciar i valorar la música com a font d'enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Cooperar amb els altres per a contribuir a la consecució d'un resultat final.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Ser conscient dels coneixements adquirits.
-
Ser conscient del que es pot fer per u mateix i del que es pot fer amb l'ajuda d'altres persones.
Competència d’iniciativa i esperit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
-
Cooperar en projectes col.lectius.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix seqüències d'acords de tònica, dominant i subdominant en mode major.
-
Coneix i identifica aspectes harmònics bàsics.
-
Reconeix el compàs, tant de subdivisió binària com de ternària, en fragments de música culta de diversos estils.
-
Localitza melismes en l'himne de sant Joan Baptista.
-
Identifica música pertanyent al cant gregorià per les seues característiques sonores.
Interpretació
-
Sap explicar l'harmonia com a nou element de la música.
-
Entona fragments melòdics a dues i tres veus.
-
Sap i coneix el significat d'aquests conceptes musicals.
-
Solfeja i canta la cançó “els ocells han arribat” a tres veus.
-
Sap escriure correctament la representació gràfica dels acords.
-
Coneix les característiques del cant gregorià.
-
Coneix i comprén l'origen del nom de les notes musicals.
-
Sap cantar l'himne de Sant Joan Baptista.
-
Coneix l'ús de melismes com a recurs d'interpretació.
-
Interpreta amb la flauta dolça “baixant de la font del gat” i “plou i fa sol”
Creació
-
Inventa seqüències d'acords utilitzant els acords de I, IV i V.
-
Asigna adequadament les diferents notes de tríades.
ACTIVITATS
Escolta
-
Escoltar el resultat sonor en el cant o interpretació instrumental a diferents veus.
-
Identificar cadències d'acords de tònica, dominant i subdominant.
-
Reconéixer el compàs de 2/4, ¾, 4/4, 3/8 i 6/8 en fragments de música culta de diferents estils.
-
Escoltar música cantada a l'unison.
-
Identificar les síl.labes sobre les quals hi ha melismes en un cant gregorià.
-
Identificar els sons que formen l'escala en l'himne “Ut queant laxis”
Interpretació
-
Entonar fragments melòdics a tres veus.
-
Solfejar i cantar a tres veus la cançó “Els ocells han arribat”
-
Completar l'escriptura de tres veus en un sol pentagrama.
-
Conéixer els elements fonamentals de l'harmonia.
-
Anomenar i completar acords.
-
Conéixer els graus de l'escala.
-
Conèixer i comprendre l'escriptura tradicional dels compassos de subdivisió binària i ternària.
-
Conèixer les característiques i els trets principals del cant gregorià
-
Conèixer l'origen de les notes de l'escala.
-
Identificar i encerclar les síl.labes en què hi ha melismes en l'himne a sant Joan Baptista.
-
Conèixer l'ús de melismes com a recurs d'interpretació.
-
Anomenar i completar tríades.
-
Relacionar notes naturals i alterades en un teclat.
-
Relacionar conceptes musicals bàsics amb la seua definició.
Creació
-
Inventar seqüêncies de quatre tríades utilizant I,IV i V.
UNITAT 2. ELS MODES MAJOR I MENOR
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Octubre.
CONTINGUTS
-
Els modes: major i menor.
-
Intervals de tercera major i menor.
-
El treset.
-
La música del Renaixement.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències social i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Conéixer i gestionar les pròpies capacitats.
Competència d’iniciativa i esperit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix intervals de tercera major i menor.
-
Identifica el mode major i menor en fragments de música culta.
-
Sap la forma del “Branle de Borgonya”
-
Identifica l'esquema rítmic de cadascuna de les tres parts del branle.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Frère Jacques” i “Duérmete mi niña”
-
Realitza una correcta distribució dels tons i semitons en les escales de do major i la menor.
-
Solfeja i canta “el maridet”
-
Sap interpretar amb la flauta intervals de tercera major i menor.
-
Classifica i completa intervals de tercera major i menor, amb ús d'alteracions i sense.
-
Interpreta adequadament esquemes rítmics amb treset de corxera.
-
Sap escriure la forma del “Branle de Borgonya”
-
Escriu l'esquema rítmic que fa la percussió en cadascuna de les tres parts del branle.
-
Canta i ha aprés “Hoy comamos y bebamos”, de Juan del Encina.
Creació
-
Inventa esquemes rítmics de quatre pulsacions utilitzant el treset de corxera.
-
Inventa intervals melòdics de tercera major i menor.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconèixer el mode major i menor a partir de les cançons 2FRÈRE Jacques” i “Duèrmete mi niña”
-
Notar que les escales de sol major i mi menor sonen de manera idèntica a les escales de do major i la menor, però en diferent tessitura.
-
Reconèixer intervals melòdics de tercera mjor i menor, tant ascendent con descendents.
-
Reconéixer el mode major i menor en fragments de peces ja conegudes de música culta.
-
Identificar pulsacions en què interpretem el treser de corxera en esquemes rítmics de dos compassos de 2/4
-
Conéixer la música vocal i instrumental de l'època del Renaixement.
-
Identificar la forma del “Branle de Borgonya”
-
Identificar l'esquema rítmic de cadascuna de les parts del branle.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “Frère Jacques” i “Duermete mi niña”
-
Comprendre i conéixer la distribució de tons i semitons en l'escala de do major i la menor.
-
Classificar intervals melòdics de tercera major i menor amb alteracions i sense.
-
Relacionar el mode major o menor amb fragments de música culta.
-
Sofejar i cantar la cançó “El maridet”
-
Conéixer las característiques de la música vocal i instrumental del Renaixement.
-
Escriure la forma branle.
-
Escriure sobre una línia cadascun dels ritmes que interpreta la percussió en tres frases del branle.
-
Cantar i aprendre “Hoy comamos y bebamos” de Juan del Encina.
-
Completar intervals de tercera major i menor ascendents i descendents.
-
Conéixer el significat i la definició de conceptes musicals.
-
Classificar tríades en major o menor.
-
Transformar un fragment melòdic rítmic amb parella de corxeres en treset de corxeres.
Creació
-
Inventar lletres noves per a cantar la cançó “Na veira do mar”
-
Improvisar intervals de tercera major i menor amb la flauta o amb instruments de làmines.
-
Inventar esquemes rítmics de quatre pulsacions amb la figuració de treset de corxera.
UNITAT 3. TONALITATS MAJORS: SOL MAJOR I FA MAJOR
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Novembre i desembre
CONTINGUTS
-
Tonalitats majors: sol major i fa major.
-
Alteracions pròpies.
-
La música barroca. La suite.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Desenvolupament de la creativitat.
-
Identificar aspectes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix seqüències d'acords de tònica, dominant i subdoninant de l'escala de sol major.
-
Identifica i escriu en el lloc corresponent els acords de I, IV o Ven l'acompanyament de la cançó “El ball de sant Ferriol”
-
Escolta i identifica la seqÜència d'acords que acompanya la cançó “Jo prou cantaria”
-
Representa i escriu la forma de “La Rejouissance” de Händel.
-
Reconeix les families d'instruments que intervenen en cadascuna de les parts de la peça.
Interpretació
-
Coneix el significat de l'armadura de clau en la tonalitat de sol major.
-
Solfeja i canta “La princesa Anna Maria”, “Nobody Knows” i “O voso galo comadre”
-
Escriu on correspon els acords de I, IV i V en la cançó “El ball de sant Ferriol”
-
Coneix el significat de l'armadura de clau en la tonalitat de fa major.
-
Interpreta amb la flauta dolça les cançons “Laudeamus virginem” i “Aqueste muntanyes”
-
Acompanya amb percussió corporal i amb el ritme proposat les cançons.
Creació
-
Improvisa esquemes melòdics en sol major i en fa major a partir de les notes de l'acord de tònica.
-
Inventa un ostinati rítmic per acompanyar una part de la suite.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer escales majors en sèries de huit notes per graus conjunts.
-
Identificar seqüències d'acords de I, IV i V en sol major.
-
Identificar l'acord de I, IV i V que acompanye la cançó “El ball de sant Ferriol”
-
Reconéixer escales majors en sèries de huit notes per graus conjunts.
-
Distinguir les families d'instruments de l'orquestra que dominen en cadascuna de les parts de la dansa.
-
Descobrir la forma de “La Rejouissance”
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “La princesa Anna Maria”, “Nobody Knows” i “O voso galo comadre”
-
Solfejar la partitura d'una cançó amb canvis de compàs en l'interior.
-
Conéixer la suite, com a successió de danses i composició característica del Barroc.
-
Recordar obres i compositors del Barroc.
-
Escriure la partitura d'un fragment de les cançons “Frère Jacques i quan les oques” en la tonalitat de sol major.
-
Enumerar els graus de l'escala de fa major.
-
Completar la sèrie d'intervals de tercera ascendents i descendents en la tonalitat de fa major.
Creació
-
Inventar esquemes melòdics utililitzant les notes de l'acord de tònica en sol major.
-
Inventar esquemes melòdics utililitzant les notes de l'acord de tònica en fa major.
UNITAT 4. TONALITATS MENORS: MI MENOR I RE MENOR
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Gener
CONTINGUTS
-
Tonalitats menors: mi menor i re menor.
-
Tonalitats relatives.
-
Altres tipus d'escala menor: natural, harmònica i melòdica.
-
La música del classicisme.
-
El minuet.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Llegir i comprendre un text.
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Reflexionar sobre el treball realitzat per a descobrir els èxits aconseguits.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Distingeix escales menors naturals d¡ordenacions de huit sons que comencen per les mateixes notes.
-
Reconeix l'alteració ascendent del sisé i seté graus de l'escala menor melòdica.
-
Reconeix les escales menors naturals de les harmòniques i les melòdiques.
-
Identifica frahments de música clàsica entre altres de diferents estils.
-
Reconeix la forma i les característiques del minuet.
-
Reconeix les dues parts i la coda d'un minuet.
Interpretació
-
Sap solfejar i cantar “Bella ciao” i “Entre le boeuf et l'âne gris”
-
Coneix l'armadura de clau en la tonalitat de mi menor.
-
Coneix l'armadura de clau en la tonalitat de re menor.
-
Coneix i sap explicar les característiques de les escales menor natural, harmònica i melòdica.
-
Coneix les característiques de la música del classicisme.
-
Realitza adequadament els moviments i desplaçaments per ballar la dansa.
-
Interpreta amb habilitat les cançons “Dalt del diri” i “Santo Domingo” amb la flauta dolça
Creació
-
Improvisar esquemes melòdics en mi menor i en re menor utilitzant les notes de l'acord de tònica respectiu.
ACTIVITATS
Escolta
-
Distingir l'escala de mi menor d'ordenació de huit sons que comencen per la mateixa nota.
-
Distingir l'escala de re menor d'ordenació de huit sons que comencen per la mateixa nota.
-
Distingir l'escala menor natural de l'escal menor harmònica.
-
Distingir l'escala menor natural de l'escal menor melòdica.
-
Distingir alhora aquests tres tipus d'escala menor.
-
Reconéixer els diferents instruments de l'orquestra que interpreten la melodia greu en la primera frase del fragment.
-
Descobrir quantes vegades s'interpreta un tema melòdic.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó italiana “Bella ciao”i la francesa “Entre le boeuf et l'âne gris”
-
Entonar, conèixer i saber construir l'escala de mi menor natural.
-
Entonar, conèixer i saber construir l'escala de re menor natural.
-
Conéixer que per a cada armadura hi ha una tonalitat major i menor.
-
Conéixer i comprendre la relació entre les escales relatives.
-
Conéixer i saber les característiques de les escales menors naturals, harmònica i melòdica.
-
Solfejar i cantar fragments referits a cançons en l'escala de la menor natural i harmònica.
-
Solfejar una frase melodicorítmica en l'escal menor melòdica.
-
Conéixer les característiques de la música del classicisme i els compositors més importants d'aquesta època.
-
Interpretar els distints moviments i desplaçaments per a cada frase en ballar la dansa del minuet.
Creació
-
Improvisar esquemes melòdics de quatre o huit pulsacions a partir de l'acord de tònica en l'escala de mi menor natural.
-
Improvisar esquemes melòdics de quatre o huit pulsacions a partir de l'acord de tònica en l'escala de re menor natural.
UNITAT 5. SUBDIVISIÓ TERNÀRIA: COMPÀS DE 2/4, ¾ I 4/4.
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Febrer.
CONTINGUTS
-
Subdivisió ternària: els compassos de 6/8, 9/8 i 12/8.
-
Cant a dues veus.
-
El Romanticisme musical. Característiques, compositors, instruments i formes musicals.
-
La simfonia romàntica.
-
El vals.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Llegir i comprendre un text.
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques
-
Valor del treball.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Competència consciència i expressió culturals
-
Identificar aspectes musicals bàsics.
-
Conéixer diferents agrupacions d’instrumentistes per a fer música de cambra.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix els ritmes a partir de quatre models proposats.
-
Identifica els instruments de l'orquestra simfònica, els matisos de dinàmica i els valors rítmics.
-
Relaciona l'altura en què s'interpreta la música amb la seua representació gràfica.
Interpretació
-
Sap solfejar i cantar les cançons “Roseret de roses blanques” i “L'airet de la matinada”
-
Coneix i reconeix la nova manera d'escriure el signe de compàs en la subdivisió ternària.
-
Canta adequadament la partitura en la interpretació a dues veus de la cançó “My Bonnie”
-
Interpreta una birítmia en compàs de 6/8.
-
Interpreta amb la flauta dolça i la cançó.
-
Coneix les principals característiques d'aquest estil i i de la simfonia.
-
Segueix correctament el musicograma.
-
Realitza una correcta digitació de la posició del si bemoll en exercicis i melodies.
Moviment i dansa
-
Invenció i aprenentatge de moviments i desplaçaments per a la cançó “Samba Lelê”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Identificar el ritme d’una cançó coneguda amb el suport del text de la cançó.
-
Reconéixer ritmes de huit pulsacions a partir de quatre models.
-
Reconéixer la sonoritat de distintes agrupacions instrumentals de música de cambra.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “El ball de Sant Ferriol ” i “Per les teulades”.
-
Aprendre la cançó “Samba Lelê”.
-
Memoritzar i cantar una sèrie melòdica ascendent fent ús de la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Relacionar les agrupacions de: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall i septet amb els seus membres.
-
Interpretar amb la flauta dolça i a dues veus “Na veira “ i “Cançó de bressol”.
-
Inventar esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.
Moviment i dansa
-
Improvisar moviments i desplaçaments per a la cançó.
UNITAT 6. EL COMPÀS DE 3/8
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Març
CONTINGUTS
-
El compàs de 3/8.
-
La música descriptiva.
-
Combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competències social i cíviques
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Desenvolupament de la creativitat.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix el compàs de 3/8 en cançons, danses i fragments de música culta.
-
Identifica el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.
-
Identifica fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.
Interpretació
-
Interpreta amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
-
Interpreta exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).
-
Solfeja i canta les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.
-
Aprén i canta “La cançó de les mentides”.
-
Canta la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.
-
Interpreta ritmes en compàs de 3/8.
-
Interpreta una birítmia en compàs de 3/8.
-
Realitza exercicis de digitació amb la flauta amb la posició de re agut.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.
-
Improvisa esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.
-
Improvisa amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.
-
Inventa una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
Moviment i dansa
-
Desenvolupament de l’expressió corporal.
-
Dramatització de l’audició “En un mercat persa”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer el compàs de 3/8 en cançons tradicionals, danses i fragments de música culta.
-
Identificar el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.
-
Identificar fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.
Interpretació
-
Interpretar adequadament amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
-
Interpretar amb ordre exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).
-
Solfejar i cantar les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.
-
Aprendre i saber “La cançó de les mentides”.
-
Cantar la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.
-
Interpretar ritmes en compàs de 3/8.
-
Interpretar una birítmia en compàs de 3/8.
-
Tenir una correcta digitació de la nota re agut, aconseguint una sonoritat adequada.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.
-
Improvisar esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.
-
Improvisar, amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.
-
Inventar una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
Moviment i dansa
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
-
Adequar-se als diferents personatges.
UNITAT 7. SUBDIVISIÓ TERNÀRIA : COMPÀS DE 2/plam
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Abril
CONTINGUTS
-
La subdivisió ternària . El compàs de 6/8.
-
Danses del món. La tarantella.
-
El concert.
-
Seguiment auditiu de música culta amb suport visual del ritme de la partitura.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques.
-
Valor del treball.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies d’altres països de l’Estat.
-
Conéixer i apreciar danses i balls del món.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix ritmes de subdivisió ternària.
-
Reconeix esquemes rítmics de quatre compassos de subdivisió ternària.
-
Identifica i ordena models melòdics en compàs de 6/8.
-
Identifica el ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.
-
Distingeix lapart solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Barbarum” i “Maitia”.
-
Interpreta una birítmia en subdivisió ternària.
-
Interpreta amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.
-
Acompanya amb instruments de petita percussió el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.
-
Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Coneix un tipus d’obra, el concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra.
-
Inventa esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.
Moviment i dansa
-
Resposta amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
-
Ball de “La tarantella napoletana”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer ritmes de subdivisió ternària en cançons, melodies i danses.
-
Reconéixer ritmes ternaris de quatre compassos a partir de la identificació dels models.
-
Identificar i ordenar adequadament models melòdics en compàs de 6/8.
-
Identificar combinacions rítmiques del ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.
-
Distingir la part solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.
Interpretació
-
Solfejar i entonar les cançons “Barbarum” i “Maitia”.
-
Interpretar una birítmia en subdivisió ternària.
-
Interpretar amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.
-
Acompanyar, amb instruments de petita percussió, el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.
-
Seguir un fragment de música culta, a partir d’un musicograma, interpretant la partitura rítmica inserida.
-
Conéixer i distingir el tipus d’obra, concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra i distingir-lo d’altres tipus d’obra com la simfonia.
-
Inventar esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.
Moviment i dansa
-
Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
-
Ballar la “Tarantella napoletana”.
UNITAT 8. LES ALTERACIONS: SOSTINGUT I BEMOLL
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Maig
CONTINGUTS
-
Les alteracions: sostingut, bemoll i becaire.
-
Intervals harmònics.
-
La simfonia.
-
Armadura de clau.
-
Lligadura d’expressió.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques
-
Cooperar i escoltar amb el grup en les elaboracions comunes.
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.
-
Reconeix els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.
-
Identifica, a partir d’ un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.
-
Canta a cànon “Hey, ho”.
-
Classifica intervals harmònics.
-
Relaciona equivalències entre notes alterades.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.
-
Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Coneix conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.
-
Solfeja un tema d’una peça de música culta.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.
-
Reconéixer els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.
-
Identificar, a partir d’un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.
-
Cantar adequadament a cànon “Hey, ho”.
-
Classificar intervals harmònics.
-
Relacionar equivalències entre notes alterades.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.
-
Seguir un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Conéixer conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.
-
Solfejar un tema d’una peça de música culta.
UNITAT 9. EL MODE MAJOR I MENOR
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Juny
CONTINGUTS
-
Els modes major i menor.
-
Escala de la menor natural.
-
Introducció a l’escala menor harmònica.
-
El concert (II).
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
-
Llegir i comprendre un text.
Competències socials i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
-
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix esquemes melòdics amb notes alterades.
-
Reconeix ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semicorxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.
-
Identifica el mode major o menor a partir de cançons conegudes.
-
Identifica l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Aldapeko”.
-
Coneix l’alteració del seté grau en les escales menors.
-
Solfeja i canta a dues veus “Tres hojitas madre”.
-
Aprén la cançó “Xiques boniques”.
-
Relaciona el títol de cançons conegudes amb el seu mode.
-
Interpreta ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.
-
Completa i canta sèries melòdiques en mode menor.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.
-
Relaciona el títol del concert amb l’autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.
-
Inventa esquemes rítmics per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer i distinir esquemes melòdics amb notes alterades.
-
Reconéixer i ordenar ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semi corxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.
-
Identificar el mode major o menor de cançons conegudes.
-
Identificar l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Aldapeko”.
-
Conéixer l’alteració del seté grau en les escales menors i identificar-la en una melodia.
-
Solfejar i cantar “Tres hojitas madre”.
-
Aprendre la cançó “ Xiques boniques”.
-
Relacionar el títol de cançons conegudes amb el seu mode.
-
Interpretar ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.
-
Completar i cantar sèries melòdiques en mode menor.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.
-
Relacionar el títol del concert amb el seu autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.
-
Inventar esquemes rítmics senzills per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.