UNITATS DIDÀCTIQUES
PRIMER
PRIMARIA
5- UNITATS DIDÀCTIQUES
En la programació de les unitats didàctiques consta la temporalització els objectius específics de la unitat, tant d’escolta, com d’interpretació i creació, els continguts, les competències que es desenvolupen en la proposta de cada unitat, els criteris d’avaluació, numerats i referits a cadascú dels objectius i la relació d’activitats proposades, aquelles que específicament consten en el quadern i d’altres què ens permeten aconseguir els objectius.
Tan mateix, totes les actuacions i propostes que fan referència a una major concreció dels objectius dels diferents àmbits que es pretenen aconseguir en cada activitat que fem a l’aula, com avaluar concretament eixos objectius, el desenvolupament metodològic de cadascuna de les activitats, les estratègies d’aplicació, propostes de motivació i propostes de variacions d’activitats les trobem «AL QUADERN DE MÚSICA DE PRIMER D’ELABORACIÓ PRÒPIA»
UNITAT 1 EL COR DE LA MÚSICA
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de setembre
OBJECTIUS
escolta
-
Seguir la pulsació en cançons i música enregistrada
-
Reconéixer sons aguts i greus
-
Reconéixer el sentit ascendent i descendent en sons continus (sirenes) de més d’una octava d’amplitud.
-
Reconéixer el sentit ascendent i descendent en seqüències de cinc sons en graus conjunts
-
Reconéixer matisos d’intensitat i aplicar correctament els termes piano i forte a exemples sonors
-
Reconéixer i anomenar correctament en escoltar-lo el timbre del pandero
Interpretació
-
Entonar correctament l’escala de do
-
Entonar correctament i amb expressió cançons en l’àmbit de l’escala
-
Cantar cançons acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal o amb un instrument de petita percussió.
-
Desenvolupar l’adaptació al grup.
-
Desenvolupar la coordinació àudio motora
Creació
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal per a les cançons apreses.
-
Crear ambients sonors utilitzant instruments de petita percussió i matisos d’intensitat.
CONTINGUTS
1. La pulsació
2. Sons aguts i greus.
3. Moviment sonor: ascendent i descendent
4. Intensitat: forte i piano.
5. Instruments de petita percussió: el pandero
6. L’entonació de l’escala de do
7. Cançons en l’àmbit de l’escala.
8. Acompanyament amb percussió corporal.
9. Adaptació al grup.
10. Coordinació àudio motora.
11. Ambients sonors.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
1. Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
2. Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
3. Interpretar obres musicals davant d’un públic
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
4. Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
5. Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural
6. Desenvolupament de la creativitat.
7. Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
8. Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració
Competència d’autonomia i iniciativa personal
9. Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Ha aprés i memoritzat les cançons “Ximo el boticari”, “Les notes de l’escala” i “ Sobre el pont d’Avinyó”. Alhora que porta la pulsació.
-
Identifica sons aguts i greus.
-
Reconeix el sentit ascendent o descendent d’una sirena d’una octava d’amplitud
-
Reconeix el sentit ascendent i descendent en una seqüència de cinc sons en graus conjunts.
-
Aplica correctament els termes piano i forte a exemples sonors. Realitza a través del cos les sèries de 4 sons de diferent intensitat.
-
Identifica visualment el pandero i auditivament el seu timbre entre altres de petita percussió.
-
Memoritza l’ordenació del nom dels sons i la seua entonació
-
Entona les cançons correctament.
-
Sap portar la pulsació en les cançons i audicions fetes a l’aula.
-
Col·labora i participa activament en les activitats conjuntes
-
Realitza una resposta corporal adequada a les qualitats del so i jocs sonors.
-
Inventa acompanyaments rítmics bàsics per a les cançons
-
Utilitza els instruments de petita percussió per a crear ambients sonors, fent servir els matisos de forte i piano.
ACTIVITATS:
1. Segueix la pulsació amb resposta corporal en cançons i música gravada.
2. Reconeix i discriminar sons aguts i greus del nostre entorn.
3. Entona i canta amb expressió la cançó “Ximo el boticari”.
4. Acompanya el cant amb percussió corporal
5. Cantem cançons acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal.
6. Exercicis per a desenvolupar l’adaptació al grup.
7. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
8. Inventa diferents acompanyaments amb percussió corporal per a acompanyar la música o les cançons apreses
9. Segueix la pulsació amb resposta corporal en cançons i música gravada.
10. Reconeix i discrimina sons aguts i greus procedents d’instruments musicals.
11. Entona correctament l’escala de do
12. Entona correctament i amb expressió la cançó “Totes les notes de l’escala”
13. Cantem altres cançons acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal.
14. Reconeix el sentit ascendent i descendent en seqüències de cinc sons en graus conjunts
15. Cantar la cançó “El pont d’Avinyó” acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal o amb un instrument de petita percussió.
16. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal, a partir de la cançó anterior
17. Exercicis d’Improvisació de gestos i moviments per a un fragment melòdic.
18. Reconeix i anomena en escoltar-lo el timbre del pandero
19. Reconeix matisos d’intensitat i aplica els termes piano i forte a exemples sonors.
20. Interpreta sèries de sons amb diferents matisos d’intensitat
21. Creem ambients sonors utilitzant instruments de xicoteta percussió i matisos d’intensitat.
UNITAT 2 TA A LA CASA DE LA MÚSICA
TEMPORALITZACIÓ
Mes
d’octubre
OBJECTIUS
Escolta
-
Reconéixer la figura de negra i el seu silenci.
-
Reconéixer seqüències de quatre pulsacions amb negra i el seu silenci.
-
Reconéixer el sentit ascendent i descendent en sons continus (sirenes) de més d’una tercera d’amplitud.
-
Reconéixer i anomenar correctament en escoltar-lo el timbre del triangle i diferenciar-lo del pandero.
-
Desenvolupar la coordinació àudio – motora.
-
Desenvolupar la capacitat de percepció tímbrica
Interpretació
-
Interpretar seqüències rítmiques amb negra i silenci de 8 pulsacions
-
Dibuixar correctament les dues figures
-
Entonar correctament i amb expressió cançons en l’àmbit de l’escala
-
Cantar cançons acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal o amb un instrument de petita percussió.
-
Desenvolupar la capacitat espaciotemporal.
Creació
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal per a les cançons apreses
-
Crear ambients sonors utilitzant instruments de xicoteta percussió i matisos d’intensitat
CONTINGUTS
1. La figura de negra i el silenci de negra.
2. Seqüències rítmiques de quatre pulsacions.
3. Instruments de petita percussió: el triangle.
4. La percepció tímbrica.
5. Escriptura de la figura de negra i el seu silenci.
6. Desenvolupament de la capacitat espacial.
7. Acompanyaments amb percussió corporal.
8. Moviment sonor ascendent i descendent.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competència social i ciutadana
Cooperar, escoltar, negociar amb el grup en les elaboracions comunes.
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics
Competència per a aprendre a aprendre
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica la figura de negra i el seu silenci.
-
Identifica seqüències a partir de quatre propostes.
-
Reconeix el sentit ascendent o descendent d’una sirena d’una tercera d’amplitud.
-
Identifica visualment el triangle i auditivament el seu timbre entre altres de petita percussió.
-
Associa el moviment del cos al moviment sonor.
-
Distingeix seqüències tímbriques combinades amb el pandero i el triangle.
-
Interpreta correctament, esquemes rítmics de vuit pulsacions.
-
Realitza correctament la representació gràfica de les figures de negra i el seu silenci.
-
Entona correctament la cançó proposada.
-
Canta la cançó acompanyant-se amb un ostinato amb percussió corporal basat en la pulsació.
-
Coordina adequadament els desplaçaments de la marxa amb la música.
-
Realitza adequadament els acompanyaments proposats.
-
Utilitza el triangle i el pandero, amb sentit expressiu en la creació de paisatges sonors.
ACTIVITATS:
1. Segueix la pulsació amb resposta corporal en cançons i música gravada.
2. Entona amb expressió la cançó “Gori, Gori”.
3. Reconeix la figura de negra i el seu silenci.
4. Interpreta amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, seqüències rítmiques amb negra i silenci de vuit pulsacions.
5. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
6. Reconeix seqüències de quatre pulsacions amb negra i el seu silenci.
7. Dibuixa correctament les dues figures.
8. Entona la cançó “Peu regató”.
9. Cantem acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal o amb un instrument de petita percussió.
10. Exercicis per a desenvolupar l’adaptació al grup.
11. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
12. Inventa acompanyaments amb percussió corporal per a acompanyar la cançó.
13. Reconeix el sentit ascendent i descendent en seqüències de cinc sons en graus conjunts.
14. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal, a partir de les cançons de la unitat.
15. Exercicis d’Improvisació de gestos i moviments a partir d’un fragment melòdic.
16. Reconeix i anomena en escoltar-lo el timbre del triangle.
17. Canta la cançó “El sabater de Picanya”.
18. Acompanya la cançó anterior amb instruments de petita percussió.
19. Creem ambients sonors utilitzant instruments de petita percussió i matisos d’intensitat.
UNITAT 3 LES BESSONES TI-TI
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de novembre
OBJECTIUS
Escolta
-
Reconéixer la parella de corxeres.
-
Reconéixer seqüències de quatre pulsacions amb parella de corxeres, negra i el seu silenci.
-
Reconéixer el sentit ascendent i descendent en sons continus (sirenes) de més d’una tercera d’amplitud.
-
Reconéixer i anomenar correctament en escoltar-lo el timbre de la caixa xinesa, i diferenciar-lo del pandero i del triangle.
-
Desenvolupar la coordinació audiomotora.
-
Desenvolupar la memòria auditiva
-
Desenvolupar la capacitat de percepció tímbrica.
Interpretació
-
Interpretar seqüències rítmiques de 8 pulsacions amb parella de corxeres, negra i silenci.
-
Acompanyar amb instruments de petita percussió la cançó “Uni, dori teri”.
-
Cantar cançons acompanyant-se marcant la pulsació amb percussió corporal o amb un instrument de petita percussió.
-
Desenvolupar la capacitat espai –temporal a través del balanceig en rogle i per parelles.
Creació
-
Inventar esquemes rítmics de quatre pulsacions, amb corxeres, negra i silenci amb percussió corporal.
-
Crear ambients sonors utilitzant instruments de xicoteta percussió i matisos d’intensitat.
CONTINGUTS
1. La parella de corxeres.
2. Seqüències rítmiques amb negra, parella de corxeres i silenci de negra.
3. Instrument de petita percussió: la caixa xinesa.
4. La forma AA’.
5. Acompanyaments amb instruments de petita percussió.
6. Memòria auditiva.
7. Desplaçaments AA’( Balanceig en rogle/Balanceig per parelles).
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Desenvolupament de la creativitat.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica la grafia de la parella de corxeres.
-
Identifica seqüències a partir de tres propostes.
-
Reconeix el sentit ascendent o descendent d’una sirena d’una tercera d’amplitud.
-
Identifica visualment la caixa xinesa i auditivament el seu timbre simultàniament amb combinació amb el del pandero i triangle.
-
Associa el moviment del cos al moviment sonor.
-
Distingeix la forma AA’ ( Balanceig en rogle/Balanceig per parelles)en les cançons proposades.
-
Distingeix seqüències tímbriques combinades amb la caixa xinesa, el pandero i el triangle.
-
Interpreta correctament, esquemes rítmics de vuit pulsacions.
-
Acompanya i fa les seues intervencions d’acord amb el ritme proposat.
-
Canta la cançó acompanyant-se amb un ostinato amb percussió corporal basat en la pulsació.
-
Distingeix les frases A i A’ mitjançant una resposta corporal.
-
Adequa les seues invencions a les indicacions proposades.
-
Utilitza la caixa xinesa, el triangle i el pandero, amb sentit expressiu.
ACTIVITATS:
1. Entona la cançó “Pis pissiganya” i portem la pulsació.
2. Reconeix la parella de corxeres.
3. Interpreta amb percussió corporal i amb instruments de xicoteta percussió, ritmes de vuit pulsacions amb parella de corxeres, negra i silenci.
4. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
5. Reconeix seqüències de quatre pulsacions amb negra i parella de corxeres.
6. Exercicis per a desenvolupar l’adaptació al grup.
7. Dibuixa la grafia de les parelles de corxeres, negra i silenci de negra.
8. Canta la cançó “La castanyera” acompanyant-te marcant la pulsació amb percussió corporal.
9. Exercicis per a desenvolupar la capacitat espai –temporal a través del balanceig en rogle i per parelles.
10. Distingeix les frases AA’.
11. Reconeix el sentit ascendent i descendent en seqüències de cinc sons en graus conjunts.
12. Exercicis per a desenvolupar la coordinació espacial.
13. Canta la cançó “Ma mare m’envia a escola, realitzant dos moviments distints ( en rogle i per parelles).
14. Reconeix i anomena en escoltar-lo el timbre de la caixa xinesa.
15. Identifica el timbre de dos instruments de petita percussió que sonen simultàniament.
16. Reconeix matisos d’intensitat i aplicar correctament els termes piano i forte a exemples sonors.
17. Canta la cançó “Uni dori teri”.
18. Acompanya la cançó anterior marcant la pulsació amb instruments de petita percussió.
-
Crear ambients sonors utilitzant instruments de xicoteta percussió i matisos d’intensitat.
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de desembre
OBJECTIUS
Escolta
-
Reconéixer el ritme escrit de cançons conegudes a partir del seu començament.
-
Dibuixar correctament la grafia de la figura de negra, silenci de negra i parella de corxeres.
-
Reconéixer cançons a partir de la representació gràfica de la melodia del seu començament.
-
Reconéixer en escoltar-lo el timbre del piano.
-
Seguir i interpretar musicogrames.
-
Reconéixer la forma ABA.
Interpretació
-
Cantar cançons acompanyant-se amb instruments de petita percussió, amb ritmes de negra, parella de corxeres i silenci de negra.
-
Entonar correctament i amb expressió cançons populars del nostre entorn.
-
Escriure la grafia de figura de negra, parella de corxeres i silenci de negra.
-
Seguiment i interpretació de musicogrames.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
Creació
-
Inventar esquemes rítmics de quatre pulsacions amb figura de negra, parella de corxeres i silenci de negra.
-
Potenciar la creativitat a partir de l’expressió corporal.
CONTINGUTS
1. Negra, parella de corxeres i silenci de negra.
2. Reconeixement melòdic de cançons.
3. Reconeixement rítmic de cançons.
4. Seguiment i interpretació de musicogrames.
5. Escriptura de les figures rítmiques.
6. L’expressió corporal.
7. Invenció d’esquemes rítmics.
8. El moviment com a potenciador de la creativitat.
9. Instruments de l’orquestra: el piano.
10. Forma A B A.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística.
Llegir i comprendre un text.
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i
l'atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Valor del treball.
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a
treballar en equip.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Millorar les condicions de vida pròpia i dels altres.
Protegir la pròpia salut individual i col·lectiva com a element clau de la qualitat de vida de
les persones
Desenvolupar capacitats.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Conéixer obres populars i d’autor.
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el
cant els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Relaciona correctament el començament rítmic d’una cançó coneguda amb la seua representació gràfica.
-
Realitza adequadament la grafia dels elements rítmics.
-
Relaciona correctament el començament melòdic d’una cançó coneguda amb la seua representació gràfica.
-
Identifica visualment el piano i auditivament el seu timbre.
-
Es capaç de seguir correctament en el musicograma l’audició proposada.
-
Identifica les parts A i B a partir d’una audició de música culta.
-
Acompanya i fa les seues intervencions d’acord amb el ritme proposat.
-
Ha aprés i memoritzat la cançó “Pastoret d’on vens”, entonant-la correctament.
-
Realitza correctament les grafies.
-
Es capaç de seguir correctament en el musicograma l’audició proposada.
-
Realitza amb expressió els dos moviments contrastants que corresponen a les frases A i B.
-
Adequa les seues invencions a les indicacions proposades.
-
Proposa moviments amb i sense desplaçament per a cadascuna de les frases de l’audició.
ACTIVITATS
1. Canta amb l’acompanyament dels modes rítmics: pulsació, ritme i accent la cançó “Arc de Sant Martí”.
2. Reconeix cançons a partir de la representació gràfica de la melodia del seu començament.
3. Interpreta amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, ritmes de vuit pulsacions amb parella de corxeres, negra i silenci.
4. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
5. Reconeix el ritme escrit de cançons conegudes a partir del seu començament.
6. Canta la cançó “Aserrín aserrán acompanyant-te marcant la pulsació amb percussió corporal.
7. Inventa esquemes rítmics.
8. Canta “Pastoret d’on véns”.
9. Dibuixa la grafia de les parelles de corxeres, negra i silenci de negra.
10. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal, a partir de la cançó anterior.
11. Reconeix i anomena en escoltar-lo el timbre del piano.
12. Segueix el musicograma.
13. Reconeix l’estructura ABA.
14. Exercicis per a potenciar la creativitat a partir de l’expressió corporal.
UNITAT 5 LA CASA DE LES NOTES
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de gener
OBJECTIUS
Escolta
-
Reconéixer seqüències de quatre pulsacions amb negra i parella de corxeres.
-
Reconéixer cançons a partir de la representació gràfica de la melodia del seu començament.
-
Reconéixer i anomenar correctament en escoltar-lo el timbre de la trompeta.
-
Seguiment i interpretació de musicogrames.
-
Desenvolupar l’atenció i capacitat d’observació.
Interpretació
-
Distingir la col·locació de les notes en espais i línies Entonar correctament i amb expressió cançons populars del nostre entorn.
-
Entonar correctament i amb expressió cançons populars. Seguiment i interpretació de musicogrames.
-
Seguiment i interpretació de musicogrames.
-
Interpretar el ritme d’una cançó.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
-
Reconéixer cançons a partir de la representació gràfica de la melodia del seu començament.
Creació
-
I Inventar esquemes rítmics de quatre pulsacions amb figura de negra, parella de corxeres i silenci de negra.
-
Potenciar la creativitat a partir de l’expressió corporal.
CONTINGUTS
1. El pentagrama. Línies i espais.
2. Col·locació de notes.
3. Lectura rítmica de cantarelles.
4. Instruments de l’orquestra: La trompeta.
5. Seguiment de musicogrames.
6. Desenvolupament de l’atenció i l’observació.
7. Aprenentatge de cançons populars.
8. Invenció rítmica.
9. Dramatització a partir de la cançó.
10. Forma A B.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i
l'atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Desenvolupar–se adequadament, amb autonomia i iniciativa personal en l’àmbit de la
salut pel que fa a l’oïda, l’aparell fonador i el propi cos com a instrument d’interpretació i
expressió musical.
Protegir la pròpia salut individual i col·lectiva com a element clau de la qualitat de vida de
les persones.
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Conéixer obres populars i d’autor.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de
convivència.
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica seqüències a partir de les quatre propostes.
-
Relaciona correctament el començament melòdic d’una cançó coneguda amb la seua representació gràfica.
-
Identifica visualment la trompeta i auditivament el seu timbre.
-
Es capaç de seguir correctament en el musicograma l’audició proposada.
-
Col·loca adequadament els sons en el pentagrama (agut = línies i espais superiors/greu = línies i espais inferiors).
-
Identifica la col·locació de les notes en línies i en espais.
-
Ha aprés i memoritzat la cançó “Jo sóc un artista”.
-
Es capaç de seguir correctament en el musicograma l’audició proposada.
-
Realitza amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió el ritme d’una cançó.
-
Realitza amb expressió els moviments proposats.
-
Relaciona cançons amb el seu començament en el pentagrama.
-
Adequa les seues invencions a les indicacions proposades.
-
Realitza dramatitzacions a partir de la cançó.
ACTIVITATS:
Encerclar les notes situades en línies.
Encerclar les notes situades en espais.
Llegir el ritme i cantar “A l’estiu”.
Què sona? Identifica entre 3 esquemes rítmics.
Cantar la cançó “Jo sóc un artista”.
Unix cada cançó amb la línia melòdica del seu començament.
Conéixer la trompeta. Característiques i sonoritat.
Escolta i segueix el musicograma de “Aida”.
UNITAT 6 LES AMIGUES SOL I MI
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de febrer
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar l’interval de tercera menor, sol-mi.
-
Identificar l’altura de les notes sol-mi amb fonomímia.
-
Reconéixer tres models melòdics amb les notes sol-mi amb grafia no convencional.
-
Reconéixer el timbre del bombo i els plats.
-
Descobrir esquemes rítmics de 4 pulsacions al dictat.
Interpretació
-
Cantar la cançó “Jo sóc sol, jo sóc mi.
-
Cantar seqüències melòdiques amb fonomímia.
-
Llegir rítmicament i melòdica el text: “L’ocellet del bosc.
-
Cantar i solfejar “Gori, gori”.
-
Cantar la cançó “La tortuga”.
-
Acompanyar la cançó amb el bombo i els plats.
-
Desenvolupar la capacitat d’integració en el grup.
-
Desenvolupar la coordinació espacial.
Creació
-
Inventar seqüències melòdiques amb les notes sol i mi.
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal per a les cançons apreses.
CONTINGUTS
1. Les notes sol i mi: entonació de l’interval de tercera menor.
2. Fonomímia: notes sol i mi.
3. Col·locació de les notes sol i mi al pentagrama.
4. Instruments de petita percussió: el bombo i els plats.
5. Entonació de cantarelles amb diferents matisos d’intensitat.
6. Acompanyament de cançons amb instruments de percussió.
7. Desenvolupament de la capacitat d’integració en el grup.
8. Participació en activitats col·lectives.
9. Desplaçament en marxa.
10. Invenció de seqüències melòdiques amb sol-mi.
11. Invenció d’acompanyaments amb percussió corporal.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica l’interval ascendent i/o descendent de tercera menor.
-
Entona els gestos fonomímics.
-
Identifica entre 4 esquemes melòdics de 3 sons amb les notes sol i mi.
-
Identifica el timbre del bombo i dels plats, entre d’altres instruments de petita percussió.
-
Descobreix i escriu esquemes rítmics.
-
Entona correctament la cançó: “Jo sóc sol, jo sóc mi”.
-
Interpreta amb fonomimia una cançó.
-
Interpreta cada esquema rítmic d’acord amb l’esquema melòdic proposat.
-
Solfeja adequadament la cançó.
-
Interpreta la cançó “La tortuga”, amb caràcter i expressió festívola.
-
Interpreta l’acompanyament d’acord amb la proposta.
-
S’integra en el grup i participa activament en l’activitat col·lectiva.
-
Realitza adequadament els desplaçaments de marxa en sentit de marxa i en la direcció adequada.
-
Inventa seqüències melòdiques amb acompanyament de fonomímia amb les notes sol-mi.
-
Proposa acompanyaments amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió.
ACTIVITATS
Cantar “Jo sóc sol, jo sóc mi”.
Encerclar la nota que sona –àmbit sol– mi-la.
Llig i entona, amb sol mi, la cançó “L’ocellet del bosc”.
Inventa esquemes rítmics de 4 pulsacions.
Dictat rítmic.
Canta la cançó “Gori, gori” amb notació convencional.
Escriure el nom de les notes- sèries amb sol mi.
Cantar la cançó “La tortuga”.
Conéixer el bombo i els platerets. Característiques i sonoritat.
Acompanya amb el bombo i els platerets la cançó anterior.
Exercicis per a desenvolupar la coordinació espacial.
Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal.
Inventa acompanyaments amb percussió corporal per a les cançons apresses.
UNITAT 7 JUGUE AMB SOL I MI
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de març
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar l’interval de tercera menor, sol-mi.
-
Identificar l’altura de les notes sol-mi amb fonomímia.
-
Reconéixer tres models melòdics amb les notes sol-mi amb grafia no convencional.
-
Reconéixer tres models melòdics amb les notes sol-mi amb grafia convencional.
-
Desenvolupar la capacitat de percepció tímbrica.
-
Distingir amb resposta corporal la forma pregunta - resposta.
Interpretació
-
Cantar i aprendre la cançó “El gegant del pi”.
-
Cantar seqüències melòdiques amb fonomímia.
-
Conéixer i escriure el nom de les notes sol i mi en la seua col·locació al pentagrama.
-
Realitzar una coreografia.
-
Cantar i solfejar la cançó: “L’arbre”.
-
Cantar i solfejar la cançó “Pavo, pavo”.
-
Acompanyar la cançó: “El gegant del pi” amb instruments de petita percussió: pandero, caixa xinesa i triangle.
-
Desenvolupar la capacitat d’integració en el grup.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
Creació
-
Inventar seqüències melòdiques amb les notes sol i mi.
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal i instruments de petita percussió per a les cançons apreses.
CONTINGUTS
1. Les notes sol i mi.
2. Reconeixement de l’interval de tercera menor.
3. Solfeig de cançons sol-mi en el pentagrama.
4. Acompanyament de cançons amb polirrítmies.
5. Solfeig amb fonomímia.
6. Col·locació de les notes sol i mi al pentagrama.
7. Instruments de vent - fusta: La flauta travessera.
8. Realització d’una coreografia.
9. L’expressió corporal.
10. Invenció d’acompanyaments amb petita percussió.
11. Improvisació de moviments.
12. Distinció del timbre i reconeixement de la pregunta – resposta amb moviment corporal.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Conéixer obres d’autors.
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica l’interval ascendent i/o descendent de tercera menor.
-
Entona els gestos fonomímics.
-
Identifica de entre 3 esquemes melòdics de 3 sons amb les notes sol i mi.
-
Identifica de entre 4 esquemes melòdics de 3 sons amb les notes sol i mi.
-
Identifica el timbre de la flauta travessera d’entre d’altres instruments.
-
Es desplaça durant els compassos on sona la flauta i quan sona el violí realitza, sense desplaçaments els moviments oposats (pregunta – resposta ).
-
Interpreta la cançó “El gegant del pi”, amb caràcter i expressió.
-
Interpreta amb fonomímia una cançó.
-
Identifica i escriu el nom de les notes.
-
Associa els moviments i desplaçaments d’acord amb les distintes frases musicals d’una audició.
-
Solfeja adequadament la cançó “L’arbre”.
-
Solfeja adequadament la cançó “Pavo, pavo”.
-
Interpreta l’acompanyament d’acord amb la proposta.
-
S’integra en el grup i participa activament en l’activitat col·lectiva.
-
Realitza gestos, moviments i desplaçaments per l’espai amb caràcter expressiu.
-
Inventa seqüències melòdiques amb acompanyament de fonomímia amb les notes sol-mi.
-
Proposa acompanyaments amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió.
ACTIVITATS
1. Canta i solfeja “L’arbre”.
2. Canta i entona les notes sol mi amb fonomímia.
3. Què sona? Identifica d’entre 3 models.
4. Escriu el nom de les notes.
5. Canta la cançó “El gegant del pi”.
6. Acompanyar la cançó anterior amb pandero, triangle i caixa xinesa.
7. Canta i solfeja “Pavo, pavo”.
8. Què sona?- Identificar 3 esquemes melòdics amb grafia convencional.
9. Coneixem la flauta travessera. Característiques i sonoritat.
10. Escolta i segueix el musicograma del “Rondó Rus” de Saverio Mercadante.
11. Reconeix la forma pregunta resposta.
12. Exercicis per a desenvolupar la coordinació espacial.
13. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal.
14. Exercicis per a potenciar la creativitat.
UNITAT 8 LA, LA VEÏNA DE DALT
TEMPORALITZACIÓ
Mes d’abril
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar i reconéixer la nota la.
-
Identificar la nota que sona a partir de seqüències melòdiques amb les notes sol-mi-la amb grafia no convencional
-
Reconéixer esquemes melòdics amb les notes sol-mi-la
-
Reconéixer el timbre del violí
-
Seguiment i interpretació de musicogrames
Interpretació
-
Cantar i solfejar “ Cent donzelles”.
-
Cantar seqüències melòdiques amb sol-mi-la i amb fonomímia.
-
Interpretar cançons i ritmes a diferents tempo. Variacions de velocitat.
-
Cantar i solfejar la cançó: “A la cadireta”.
-
Cantar la cançó: “Ara vindrà Pasqua”.
-
Potenciar la capacitat d’integració en el grup.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
-
Adaptar-se a la dinàmica de la música a partir de la cançó “Ara vindrà Pasqua”.
Creació
-
Inventar seqüències melòdiques amb les notes sol-mi-la.
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal.
-
Desenvolupar l’expressió corporal a través de la improvisació corporal.
CONTINGUTS
1. La nota la.
2. Reconeixement de l’interval de segona major.
3. Col·locació de les notes sol, mi i la al pentagrama.
4. Reconeixement d’esquemes melòdiques amb sol-mi-la.
5. Instruments de corda fregada: El violí.
6. Seguiment i interpretació de musicogrames.
7. El tempo. Variacions de velocitat.
8. Invenció d’una coreografia.
9. Sincronització del moviment.
10. La participació en activitats col·lectives.
11. Invenció de seqüències melòdiques.
12. Improvisació corporal.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Protegir la pròpia salut individual i col·lectiva com a element clau de la qualitat de vida de les persones.
Conéixer els fonaments físics del so, les seues qualitats i la seua producció
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Conéixer obres populars i d’autor.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració
Reflexionar sobre el treball realitzat per descobrir els èxits aconseguits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica l’interval ascendent i/o descendent de segona major.
-
Entona els gestos fonomímics.
-
Identifica de entre 3 esquemes melòdics de 4 sons amb les notes sol, mi, la.
-
Identifica el timbre del violí d’entre d’altres instruments.
-
Segueix el musicograma d’acord amb els diferents temes musicals.
-
Interpreta la cançó “El gegant del pi” amb caràcter i expressió. Canviar per “Cent Donzelles”.
-
Interpreta amb fonomimia una cançó. Canviar per seqüències melòdiques.
-
Adequa la velocitat d’interpretació als distints tempo.
-
Solfeja adequadament la cançó “A la cadireta”.
-
Interpreta la cançó “Ara vindrà Pasqua”, amb caràcter i expressió.
-
S’integra en el grup i participa activament en l’activitat col·lectiva.
-
Realitza els gestos, moviments i desplaçaments per l’espai corresponents a diferents frases musicals amb caràcter expressiu i sincronitzant aquests amb la seua audició.
-
Sincronitza els moviments de la cançó amb els canvis progressius de velocitat.
-
Inventa seqüències melòdiques amb acompanyament de fonomímia amb les notes sol, mi, la.
-
Proposa acompanyaments amb percussió corporal.
-
Col·labora activament en les activitats d’expressió corporal.
ACTIVITATS
1. Canta i entona amb fonomímia.
2. Canta i solfeja “cent Donzelles”.
3. Encercla la nota que sona –àmbit sol-mi-la.
4. Distingeix la col·locació de les notes en espais i línies.
5. Inventa música amb sol mi la.
6. Canta “Ara vindrà Pasqua”.
7. Canta a diferents velocitats.
8. Inventa esquemes rítmics.
9. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal a partir d’una cançó o música enregistrada.
10. Dictat rítmic.
11. Canta i solfeja “A la cadireta”.
12. Què sona- esquemes melòdiques de 4 sons, amb sol mi la.
13. Conéixer el violí. Característiques i timbre.
14. Escolta i segueix el musicograma de “La primavera” d’Antonio Vivaldi.
15. Exercicis per a potenciar la creativitat a partir de melodies.
UNITAT 9 CANTE I JUGUE AMB SOL MI LA
TEMPORALITZACIÓ
Mes de maig i juny
OBJECTIUS
Escolta
-
Reconéixer esquemes melòdics amb les notes sol, mi, la.
-
Identificar i reconéixer el timbre de la guitarra.
-
Seguiment i interpretació de musicogrames.
Interpretació
-
Cantar i solfejar les cançons:“Una dama” i “Margarita”.
-
Realitzar una coreografia.
-
Cantar la cançó: “L’inverno è passato”.
-
Acompanyar cançons amb instruments de petita percussió.
-
Potenciar la capacitat d’integració en el grup.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
Creació
-
Inventar seqüències melòdiques amb les notes sol-mi-la.
-
Inventar diferents acompanyaments amb percussió corporal i instruments de petita percussió per a les cançons apreses.
-
Afavorir la comunicació a través de l’expressió corporal.
CONTINGUTS
1. Reconeixement d’esquemes melòdics amb sol, mi, la.
2. Col·locació de les notes sol, mi i la al pentagrama.
3. Improvisació melòdica amb sol, mi, la.
4. Instruments de corda polsada: La guitarra.
5. Seguiment de musicogrames.
6. Moviment: frases A,B i C.
7. Expressió corporal: representació d’una dramatització.
8. Improvisació de moviments.
9. Les frases musicals A, B, i C d’una peça musical.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Conéixer obres d’autors.
Interpretar cançons i melodies.
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica d’entre 3 esquemes melòdics de 4 sons amb les notes sol, mi, la.
-
Identifica el timbre de la guitarra entre d’altres instruments.
-
Segueix el musicograma d’acord amb els diferents temes musicals.
-
Solfeja adequadament les cançons “Una dama” i “Margarita”.
-
Associa els moviments i desplaçaments d’acord amb les distintes frases musicals d’una audició.
-
Interpreta la cançó “L’inverno è passato”, amb caràcter i expressió.
-
Interpreta correctament l’acompanyament a la cançó amb instruments de petita percussió.
-
S’integra en el grup i participa activament en l’activitat col·lectiva.
-
Realitza gestos, moviments i desplaçaments per l’espai amb caràcter expressiu corresponents a les frases A, B i C.
-
Inventa seqüències melòdiques amb acompanyament de fonomímia amb les notes sol, mi, la.
-
Proposa acompanyaments amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió.
-
Col·labora activament en les activitats d’expressió a través del cos.
ACTIVITATS
1. Canta i entona amb fonomímia amb les notes sol, mi, la.
2. Inventa música amb sol, mi, la.
3. Canta i solfeja “Una dama”.
4. Dibuixa les notes amb suport del ritme.
5. Canta “L’inverno è passato”.
6. Acompanya la cançó anterior amb una birrítmia per a pandero i caixa xinesa.
7. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal a partir de “L’inverno è passato”.
8. Escriu el nom de les notes –fragment melòdic– rítmic.
9. Canta i solfeja “Margarita”.
10. Què sona? Identificar d’entre 3 esquemes melòdics. Àmbit sol-mi-la.
11. Conéixer la guitarra. Característiques i timbre.
12. Exercicis per a desenvolupar la coordinació espacial.
13. Escolta i segueix el musicograma de “Rosita” de F. Tàrrega i balla.