martes

UNITATS DIDÀCTIQUES 3r

 





UNITATS DIDÀCTIQUES

EDUCACIÓ MUSICAL





3er curs de primaria





3er primaria

UNITAT 1. La clau de sol Temporalització: setembre


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Descobrir el compàs de 2 i 3 pulsacions a partir de cançons conegudes.

Identifica el compàs de 2 i de 3 pulsacions en cançons treballades amb anterioritat.

Reconéixer esquemes melòdics en l’àmbit do-sol.

Identifica diferents models en l’àmbit del pentacord.

Reconéixer la interpretació d’un ostinato rítmic.

Identifica un ostinato rítmic en una cançó.

Reconéixer el timbre de l’oboé entre d’altres instruments de vent fusta.

Identifica el timbre de l’oboé, entre altres instruments.

Desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.

Augmenta la capacitat de discriminar timbres d’instruments.

INTERPRETACIÓ

Conéixer la grafia i significat de la clau de sol.

Elabora correctament la grafia i col·locació de la clau de sol en el pentagrama.

Solfejar i cantar cançons en l’àmbit do-la, en compàs de 2 i de 3 pulsacions.

Entona adequadament les cançons proposades.

Acompanyar cançons amb ostinato rítmics.

Interpreta un ostinato rítmic senzill, alhora que canta una cançó.

Seguir i mantenir la pulsació d’un fragment de música culta, sobre un musicograma.

Manté la pulsació d’un fragment musical sobre un musicograma.

Fer exercicis per a una col·locació correcta del cos i de les mans per a tocar la flauta.

Adopta una postura corporal adequada per a la interpretació amb la flauta.

Fer exercicis d’emissió del so d’una col·locació correcta del cos i de les mans per a tocar la flauta.

Aconsegueix un so adequat, suau i adient a les característiques de la flauta.

Interpretar amb la flauta les cançons: «Melodia del si» i «Din, din, don».

Interpreta adequadament les melodies i cançons proposades.

Potenciar l’adaptació al grup i fomentar el treball en comú.

Participa amb interés en les activitats col·lectives.

CREACIÓ

Inventar ostinato rítmics.

Crea ostinato rítmics senzills per a l’acompanyament de cançons i melodies.

Desenvolupar l’expressió corporal a partir d’un fragment de música culta.

Participa activament en la improvisació de moviments i desplaçaments.

Valors transversals

Respecte pel medi ambient i cura d’altres éssers vius.

Valoració del treball.

Atenció als altres companys i al mestre.

La cooperació com a eina d’èxit personal.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.


Continguts

La clau de sol.

El compàs de 2 i 3 pulsacions.

Ostinato rítmic.

Els instruments de vent fusta: l’oboé.

Desplaçament en fila per parelles.

Improvisació de coreografies senzilles.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competència social i ciutadana

Interpretar obres musicals davant de públic.

Cooperar amb el grup en les elaboracions comunes i escoltar.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar amb el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

Desenvolupar la creativitat.

Identificar aspectes musicals bàsics.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.

Competència d’aprendre a aprendre

Ser conscient dels coneixements adquirits.

Autonomia i iniciativa personal

Desenvolupar la confiança en u mateix i l’esperit de superació.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 2. La nota més alta: do agut Temporalització: octubre i novembre


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar l’altura de la nova nota, do agut, entre les ja conegudes.

Identifica el so de la nota do agut.

Descobrir el començament tètic o anacrúsic a partir de cançons conegudes.

Reconeix el començament tètic/anacrúsic a partir de cançons.

Descobrir el ritme d’una cançó coneguda amb el suport de la lletra.

Determina i escriu el ritme d’una cançó coneguda, amb l’ajuda del text.

Reconéixer el timbre dels diferents instruments de làmines de l’orquestra escolar.

Identifica el timbre del carilló, xilòfon i metal·lòfon.

Desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.

Augmenta la capacitat de discriminar timbres d’instruments.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar cançons en l’àmbit do-do’: «Sonen les trompetes», «Així fan, fan, fan», «Cu cú cantaba la rana», «Els apatxes».

Solfeja amb ritme i entonació adequada les cançons proposades.

Acompanyar la cançó «Els apatxes» amb instruments de làmines.

Fa adequadament l’acompanyament pentatònic, forma ABACA DA, amb instruments de làmines.

Interpretar melodies i exercicis amb la nota la i les cançons: «Una señora» i «Doña Cotifina».

Té una postura corporal i de les mans adequada en les interpretacions amb la flauta dolça.

Fer exercicis d’emissió del so amb la flauta.

S’esforça a aconseguir una emissió correcta del so amb la flauta.

Desenvolupar l’expressió corporal.

Fa de bon grat i amb interés els exercicis d’expressió corporal.

CREACIÓ

Inventar ostinati rítmics.

Crea ostinati rítmics senzills amb negra i silenci de negra.

Improvisar fragments de huit compassos amb els instruments de làmines.

Fa improvisacions de 8 compassos.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i per la cura d’altres éssers vius.

Valoració del treball.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Cura i higiene del propi cos.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.




Continguts

El do agut.

La plica en les notes agudes.

L’anacrusi.

Els instruments de làmines: carilló, xilòfon i metal·lòfon.

Representació amb moviment de la melodia.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Llegir i comprendre un text.

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competència social i ciutadana

Valorar el treball.

Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.

Tractament de la informació i competència digital

Fer activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Desenvolupar-se adequadament, amb autonomia i iniciativa personal, en l’àmbit de la salut pel que fa a l’oïda, l’aparell fonador i el cos com a instrument d’interpretació i expressió musical.

Competència cultural i artística

Interpretar cançons i melodies.

Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Autonomia i iniciativa personal

Desenvolupar la confiança en u mateix i l’esperit de superació.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça


3er primaria

UNITAT 3. Les més curtes: les semicorxeres Temporalització: decembre


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar auditivament la cèl·lula rítmica de 4 semicorxeres en un esquema.

Identifica la pulsació en què sonen semicorxeres.

Reconéixer esquemes rítmics amb figures de negra, silenci de negra, corxeres i semicorxeres.

Identifica esquemes rítmics amb negra, corxera i semicorxera.

Reconéixer esquemes melòdics en l’àmbit mi, do’.

Reconeix models melòdics en l’àmbit mi, do’.

Identificar el timbre i les característiques sonores de l’arpa.

Identifica el timbre de l’arpa, d’entre altres instruments de corda.

Seguir la pulsació d’un fragment de música, a partir d’un musicograma.

Segueix i manté la pulsació sobre un musicograma.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar cançons en l’àmbit do, do’, amb negres, corxeres i semicorxeres.

Solfeja i entona adequadament les cançons proposades.

Identificar visualment l’arpa i les seues parts.

Coneix les característiques de l’arpa i n’anomena les parts.

Aprendre la cançó «A la voreta del mar».

Aprén i canta «A la voreta del mar».

Interpretar cançons amb la flauta utilitzant les notes si, la, sol i les cançons «Vicentet, Vicentot» i «Caragol».

Interpreta cançons i melodies de l’àmbit si, la, sol, amb la flauta.

Desenvolupar la capacitat espaciotemporal.

Balla adequadament les parts i els pasos de la dansa «Zemer Atik» d’Israel.

Desenvolupar la coordinació audiomotora.

Mostra una resposta corporal adequada a un estimul sonor determinat.

CREACIÓ

Inventar ostinato rítmics per a acompanyar cançons.

Inventa ostinato senzills i els interpreta alhora que canta.

Inventar dramatitzacions per a la cançó «A la voreta del mar».

Crea paisatges i situacions per a escenificar la cançó.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i cura d’altres éssers vius.

Valoració del treball.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.

Satisfacció pel treball ben fet.




Continguts

Les semicorxeres.

L’arpa.

Alternança de desplaçament en cercle i en fila.

Dibuix amb desplaçament de figures.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Llegir i comprendre un text.

Articular paraules correctament.

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competència social i ciutadana

Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.

Interpretar obres musicals davant de públic.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Desenvolupar-se adequadament, amb autonomia i iniciativa personal en l’àmbit de la salut pel que fa a l’oïda, l’aparell fonador i el cos com a instrument d’interpretació i expressió musical.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer obres populars i d’autor.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.

Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència d’aprendre a aprendre

Motivar-se per a aprendre: gestionar la capacitat d’observació i concentració.

Autonomia i iniciativa personal

Responsabilitzar-se de les accions pròpies.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça


3er primaria

UNITAT 4. La festa del ritme: negra, corxeres i semicorxeres

Temporalització: gener


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar auditivament i escriure el ritme de fragments de cançons conegudes, amb el suport de la lletra.

Identifica i escriu el ritme de cançons conegudes.

Descobrir i escriure el ritme d’un fragment melòdic.

Reconeix el ritme d’un fragment , amb el suport de la melodia.

Relacionar dibuix, durada i nom de les figures i cèl·lules rítmiques treballades.

Relaciona correctament dibuix, durada i nom dels elements rítmics treballats.

Descobrir i escriure la melodia de cançons conegudes amb suport de la figuració rítmica i a partir del seu començament.

Identifica i escriu les notes de la melodia, amb el suport de la figuració rítmica en cançons ja treballades.

Identificar el timbre del contrabaix.

Identifica el timbre del contrabaix entre altres instruments de corda.

Seguir els compassos d’un fragment de música a partir d’un musicograma.

Manté i segueix la pulsació i marca els compassos sobre un musicograma.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar cançons amb negres, corxeres i semicorxeres.

Solfeja i entona adequadament les cançons.

Identificar visualment el contrabaix i les seues parts.

Coneix les característiques i les parts del contrabaix.

Aprendre la cançó «Ani Kuni» i «Baix d’una penyeta».

Aprén i entona correctament les cançons.

Interpretar amb la flauta les cançons en l’àmbit sol-mi. “Gori-Gori”, “Sol sol mi”.

Interpreta adequadament les cançons proposades.

Desenvolupar la capacitat d’anàlisi formal (forma ABA).

Fa adequadament les moviments i desplaçaments proposats per a cadascuna de les frases.

CREACIÓ

Inventar esquemes rítmics de 4 pulsacions, utilitzant negres, corxeres i semicorxeres.

Interpreta adequadament les seues invencions d’acord amb els elements rítmics que ha utilitzat.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i cura d’altres éssers vius.

Valoració del treball.

L’atenció als altres.

La cooperació com a eina d’èxit personal.

Valoració del treball comú.

Satisfacció pel treball ben fet.

Continguts

Negra, corxeres i semicorxeres.

Representació de la forma ABA amb moviments i desplaçament en compàs de 3, a partir d’una audició de música culta.

El contrabaix.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les intencions comunicatives i l’atenció de la veu.

Competència social i ciutadana

Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.

Cooperar i escoltar amb el grup en les elaboracions comunes.

Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic

Desenvolupar-se adequadament, amb autonomia i iniciativa personal en l’àmbit de la salut pel que fa a l’oïda, l’aparell fonador i el cos com a instrument d’interpretació i expressió musical.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer obres populars i d’autor.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre i valorar el cant, els instruments o el moviment i gaudir-hi.

Competència d’aprendre a aprendre

Conéixer i gestionar les pròpies capacitats.

Motivar-se per a aprendre: gestionar la capacitat d’observació i concentració.

Autonomia i iniciativa personal

Responsabilitzar-se de les accions fetes.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 5. Amb el si, ja en som huit Temporalització: febrer


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar l’altura de la nota nova, si, entre les ja conegudes.

Identifica el so de la nota si, entre els altres sons de l’escala.

Identificar auditivament i escriure el ritme d’un fragment d’una cançó coneguda, amb el suport de la lletra.

Identifica el ritme del fragment d’una cançó i l’escriu.

Identificar i ordenar el ritme de compassos que configuren un fragment rítmic.

Identifica i ordena el ritme dels compassos i construeix la frase rítmica que ha escoltat.

Reconéixer esquemes melòdics en l’àmbit sol-do’.

Reconeix models melòdics en l’àmbit sol-do’.

Identificar el timbre de l’orgue.

Identifica el timbre de l’orgue entre altres instruments treballats en altres cursos.

Seguir la música d’un fragment a partir d’un musicograma.

Manté i segueix la pulsació en un musicograma.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar cançons amb l’àmbit do-do’: «Serra serrador» i «Totes les monges».

Solfeja i entona les cançons proposades.

Acompanyar cançons amb ostinatos rítmics.

Interpreta les cançons acompanyant-les amb ostinatos rítmics senzills.

Identificar visualment l’orgue.

Reconeix les característiques de l’orgue i les seues parts.

Aprendre la cançó «Jo sóc un pobre músic».

Sap la cançó «Jo sóc un pobre músic».

Interpretar amb la flauta melodies en l’àmbit sol-mi i la cançó «Uni-dori-teri».

Interpreta adequadament amb la flauta les melodies proposades.

Controlar l’energia i la velocitat en el moviment.

Adequa els gestos i moviments a la intensitat i velocitat de la música.

CREACIÓ

Inventar ostinatos rítmics.

Mostra interés en la improvisació i invenció de rítmes senzills.

Improvisar gestos i moviments per a una cançó determinada.

Mostra originalitat en la improvisació de gestos i moviments per a una música.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i la cura d’altres éssers vius.

Valoració del treball.

Atenció als altres.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.

Continguts

El si.

L’orgue.

Agògica i dinàmica del moviment.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Articular correctament paraules.

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competència social i ciutadana

Valorar el treball.

Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

Conéixer obres populars i d’autor.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre i valorar el cant, els instruments o el moviment i gaudir-hi.

Competència d’aprendre a aprendre

Motivar-se per a aprendre: gestionar la capacitat d’observació i concentració.

Autonomia i iniciativa personal

Responsabilitzar-se de les accions fetes.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 6. Pugem l’escala del do Temporalització març


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Descobrir el ritme d’un fragment.

Identifica i escriu el ritme d’un fragment rítmic.

Identificar el timbre del fagot.

Identifica el timbre del fagot i les seues característiques.

Seguir els compassos d’un fragment de música culta a partir d’un musicograma.

Segueix i manté la pulsació a partir dels dibuixos d’un musicograma.

Identificar auditivament, en un fragment musical, els compassos en què hi ha semicorxeres.

Reconeix les pulsacions en què sonen semicorxeres.

Identificar instruments de vent fusta (clarinet, fagot, oboé i flauta travessera) pel timbre.

Reconeix i distingeix el timbre dels instruments de vent fusta.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar la cançó «Totes les notes».

Solfeja i entona la cançó «Totes les notes».

Cantar sèries de notes en l’àmbit de l’escala.

Aprén i entona sèries de notes en l’àmbit de l’escala.

Cantar la sèrie ascendentment i descendentment dels intervals de segona, en l’àmbit de l’escala.

Aprén de memòria i entona els intervals de segona, ascendentment i descendentment.

Identificar visualment el fagot i les seues parts.

Reconeix el fagot i en coneix les parts.

Aprendre la cançó «Ara arriba Carnestoltes».

Sap la cançó «Ara arriba Carnestoltes».

Interpretar amb la flauta melodies en l’àmbit sol-mi-la, i la cançó «Margarita».

Interpreta amb la flauta melodies i exercicis i la cançó «Margarita».

Potenciar l’afirmació de la lateralitat.

Distingeix els moviments i desplaçaments laterals.

CREACIÓ

Inventar moviments i desplaçaments per a la cançó «Ara arriba Carnestoltes».

Mostra interés i participa en la invenció de coreografies per a la cançó «Ara arriba Carnestoltes».


Valors transversals

Valoració del treball.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Cura i higiene del cos.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.

Satisfacció pel treball ben fet.




Continguts

L’escala de do.

Les corxeres separades.

El fagot.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les intencions comunicatives i l’atenció de la veu.

Competència social i ciutadana

Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.

Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Valorar el cos com a instrument de manifestació artística.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

Desenvolupar la creativitat.

Conéixer obres populars i d’autor.

Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència d’aprendre a aprendre

Conéixer i gestionar les pròpies capacitats.

Autonomia i iniciativa personal

Prendre decisions: triar amb criteri propi.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 7. El gran compàs: el compàs de 4 Temporalització: abril


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Descobrir el ritme d’un fragment melòdic.

Identifica i escriu el ritme proposat.

Identificar el títol d’una cançó, completar la música i escriure la lletra.

Identifica i completa una cançó a partir del començament.

Identificar el timbre de la viola.

Reconeix el timbre i les característiques sonores de la viola.

Identificar auditivament fragments musicals, solista-orquestra, amb el suport d’un musicograma.

Ordena fragments musicals semblants en funció de la instrumentació (solista amb acompanyament-tutti orquestra).

Descobrir el compàs d’un fragment d’una obra de música culta.

Reconeix el compàs d’un fragment de música culta enregistrada.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar la cançó «La flor de la cantuta».

Solfeja amb entonació i ritme la cançó.

Solfejar i cantar la cançó «Baixant de la Font del Gat».

Solfeja amb entonació i ritme la cançó.

Identificar visualment la viola i les seues parts.

Reconeix la viola entre altres instruments de corda fregada.

Desenvolupar la coordinació audiomotora.

Identifica i assigna un moviment amb desplaçament, distint segons la interpretació solista-orquestra, combinat amb dues frases musicals distintes, A i B.

Desenvolupar la coordinació espaciotemporal.

Fa els moviments proposats de la dansa «Pera Stous Pera Kampous».

Interpretar amb la flauta melodies en l’àmbit sol-mi-la i la cançó «Cent donzelles» i «A la cadireta».

Interpreta les cançons proposades amb ritme, melodia i bona sonoritat.

CREACIÓ

Inventar esquemes rítmics de 2, 3 i 4 pulsacions, utilitzant les figures i cèl·lules rítmiques conegudes.

Estructura adequadament ritmes en compàs de 2, 3 i 4 pulsacions.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i cura d’altres éssers vius.

Atenció als altres.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Cura i higiene del cos.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.

Satisfacció pel treball ben fet.



Continguts

El compàs de 4.

La redona.

La viola.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Llegir i comprendre un text.

Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les intencions comunicatives i l’atenció de la veu.

Competència social i ciutadana

Cooperar i escoltar en les elaboracions comunes.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Millorar les condicions de vida pròpia i dels altres.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Desenvolupar la creativitat

Conéixer obres populars i d’autor.

Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

Autonomia i iniciativa personal

Responsabilitzar-se de les accions fetes.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 8. Cantem i ballem el cànon Temporalització: maig


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar esquemes rítmics que configuren un fragment rítmic de quatre compassos.

Identifica els esquemes rítmics que configuren la frase rítmica.

Reconéixer fragments melòdics a partir de les notes de l’arpegi de do.

Reconeix diferents models melòdics amb l’arpegi de do.

Identificar el timbre dels timbals.

Reconeix el timbre dels timbals entre altres instruments de percussió.

Seguir frases musicals a partir d’un musicograma.

Segueix adequadament el musicograma i distingeix les diverses frases musicals.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar les cançons «Cansat estic», «Heu sentit el rossinyol» i «Les ones».

Solfeja i entona les cançons proposades.

Cantar la sèrie ascendent i descendent de la preparació als intervals de tercera.

Entona i memoritza la preparació dels intervals de tercera.

Interpretar un cànon rítmic, amb desplaçament i sense, utilitzant les figures de negra, corxera i blanca.

Du a terme adequadament els ritmes i desplaçaments proposats.

Cantar a cànon «Cansat estic».

Interpreta adequadament el cànon a tres o quatre veus.

Aprendre la cançó «La Tarara».

Aprén la interpretació d’aquesta cançó i hi participa.

Identificar visualment els timbals.

Reconeix visualment els timbals, distingint-los d’altres instruments de percussió.

Interpretar melodies i exercicis amb la flauta en l’àmbit sol-mi-la-fa (cançó «Si la barqueta»).

Interpreta, amb una adequada digitació i qualitat de so, les melodies proposades.

Interpretar un cànon amb moviment per a la cançó «Fra Jeroni».

Adequa els moviments en la realització del cànon vocal i rítmic.

CREACIÓ

Inventar ritmes per a cantar la sèrie ascendent i descendent de preparació als intervals de tercera.

Inventa ritmes i interpreta amb aquests ritmes la sèrie ascendent i descendent de la preparació als intervals de tercera.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i la cura d’altres éssers vius.

Atenció als altres.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Cura i higiene del cos.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Valoració del treball comú.



Continguts

El cànon.

Da Capo (D.C.) a Fine.

Els timbals.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competència social i ciutadana

Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Valorar el cos com a instrument de manifestació artística.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

Conéixer obres populars i d’autor.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre i valorar el cant, els instruments o el moviment i gaudir-hi.

Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència d’aprendre a aprendre

Motivar-se per a aprendre: gestionar la capacitat d’observació i concentració.

Autonomia i iniciativa personal

Desenvolupar la confiança en u mateix i l’esperit de superació.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça

3er primaria

UNITAT 9. El calderó mana parar Temporalització: juny


Objectius i criteris d’avaluació


OBJECTIUS

CRITERIS D’AVALUACIÓ

ESCOLTA

Identificar auditivament el calderó en fragments melòdics.

Identifica auditivament sons amb calderó.

Ordenar compassos d’un fragment d’una cançó coneguda.

Solfeja i canta interiorment compassos d’un fragment d’una cançó i els ordena correctament.

Identificar el timbre dels instruments de la família de corda: violí, viola, violoncel i contrabaix.

Identifica les característiques sonores dels instruments de corda fregada.

INTERPRETACIÓ

Solfejar i cantar la cançó «Pote, pote, pan».

Solfeja adequadament la cançó, interpretant les indicacions del calderó.

Cantar a cànon la cançó «Riure, riure».

Interpreta a cànon a dues, tres i quatre veus la cançó «Riure, riure».

Solfejar, cantar i escriure la preparació de la sèrie dels intervals de tercera, amb un ritme proposat.

Solfeja i canta correctament la preparació de la sèrie dels intervals de tercera.

Aprendre la cançó «La pastoreta» i fer el ball proposat en la interpretació.

Canta la cançó i fa adequadament el moviment en la interpretació.

Cantar i fer, amb expressió, els gestos que acompanyen la cançó «Pupu hinuhinu».

Interpreta, amb expressió, el cant i els gestos de la cançó.

Interpretar amb la flauta melodies i exercicis en l’àmbit sol-mi-la-fa i les cançons «Al milano qué le dan» i «Parotet».

Fa els exercicis i les cançons proposades amb l’adequat control de l’emissió del so, postura corporal i digitació adequada.

CREACIÓ

Inventar començaments tètics i anacrúsics amb pulsació forta en compassos de dos i de tres pulsacions.

Proposa adequadament començaments tètics i anacrúsics en compassos de dos i de tres.

Inventar ritmes utilitzant les figures de blanca, negra, corxera i semicorxera.

Inventa esquemes rítmics amb sentit musical.

Crear nous motius rítmics per a la interpretació de la preparació de la sèrie dels intervals de tercera.

Proposa motius rítmics per a la interpretació d’una melodia.

Proposar, per grups, gestos i moviments adequats a una melodia.

Col·labora amb el grup per a fer una proposta de moviment i gestos adequada a una cançó.

Improvisar gestos i moviments per a escenificar la cançó «Riure, riure».

Participa en la improvisació.


Valors transversals

Respecte pel medi ambient i cura d’altres éssers vius.

Cooperació com a eina d’èxit personal.

Cura i higiene del cos.

Coneixement de l’entorn immediat a través de cançons.

Potenciació i desenvolupament de la creativitat.

Satisfacció pel treball ben fet.




Continguts

El calderó.

Invenció d’una coreografia senzilla.


Competències

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Llegir i comprendre un text.

Competència social i ciutadana

Interpretar obres musicals davant d’un públic.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Millorar les condicions de vida pròpia i dels altres.

Tractament de la informació i competència digital

Resoldre activitats interactives.

Aprendre a treballar sobre el llibre digital.

Afavorir l’accés a imatges, vídeos o enregistraments.

Competència cultural i artística

Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

Identificar aspectes musicals bàsics.

Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre i valorar el cant, els instruments o el moviment i gaudir-hi.

Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Autonomia i iniciativa personal

Responsabilitzar-se de les accions fetes.


Recursos i materials

USB de recursos sonors i videos

Jocs musicals

Fitxes preparades per la mestra

Instruments de petita percussió escolar

Flauta dolça