b) Instruments d'avaluació.
Deuen complir els següents requisits:
- Ser molt variats, de tal manera que permetran avaluar els diferents tipus de capacitats i continguts curriculars.
- Donar informació concreta del que es pretén avaluar.
- Utilitzar diferents codis (verbals, icònics, gràfics, numèrics, audiovisuals,...)
- Permetre avaluar la transferència dels aprenentatges en contextos diferents.
Els més emprats:
- Test de capacitats musicals i habilitats bàsiques).
- Observació directa. ( fonamental).
- Avaluació i autoavaluació (fitxes d ́ observació , questionaris, controls, etc.)
L'avaluació es continua i global ja que l'aprenentatge es progresiu, contrastant els diversos moments o fases, i a més, tenint en compte el progrés de l'alumne en el conjunt de les àrees del currículo. Es contemplen tres modalitats:
Avaluació inicial. Proporciona dades del punt de partida de l'alumne, tenint una primera font d'informació sobre els coneixements previs i característiques personals, que permetran una atenció a les diferencies i una metodologia adequada.
Avaluació formativa. Dona importància a l'evolució al llarg del procés, conferint una visió de les dificultats i progressos de cada cas.
Avaluació sumativa. Estableix els resultats al terme del procés total d'aprenentatge en cada període formatiu i la consecusió dels objectius.
Avaluació individualitzada. Es centra en l'evolució de cada alumne i la seua situació inicial i particularitats.
Avaluació integradora. Contempla l'existència de diferents grups i situacions i la flexibilitat en l'aplicació dels criteris d'avaluació que es seleccionen.
Avaluació qualitativa. S'aprecien tots els aspectes que incideixen en cada situació particular i s'avaluen de forma equilibrada els diversos nivells de desenvolupament de l'alumne, no sols de caràcter cognitiu.
Avaluació orientadora. Aporta a l'alumne la informació precisa per a millorar el seu aprenentatge i adquirir estratègies apropiades.
Realitze dons activitats de detecció d'idees previes al inici de les unitat i de repàs al finalitzar-les. Tot el que es practica a classe (danses, improvisacions, cançons, instrumentacions,,,) es avaluat. A més realitze una revisió de les fitxes de teoria musicall tots els trimestres per comprovar que els alumnes van aprenent tot allò que tenia programat. L'actitut i portar el material a classe es fonamental, ja que disposem de poques sessions i hem de traure el màxim partit d'elles (tant l'actitut com el material formen part de la nota final del trimestre). Disposem també d'una agenda del professorat on podem portar a terme un seguiment de l'avaluació continua de les unitats. Sempre prenc com a referència les competències i els objectius establerts en cada cicle.