UNITATS DIDÀCTIQUES
SEGÓN
PRIMARIA
UNITAT 1 SOL, MI I LA TORNEN A L’ESCOLA
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de setembre
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar auditivament frases rítmiques de quatre pulsacions amb negres i corxeres.
-
Identificar seqüències melòdiques en àmbit mi, sol, la.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Palmes, palmetes” i “Córtame un ramito verde”.
-
Interpretar rítmicament una endevinalla (el martell) amb polirítmies.
-
Cantar la cançó “Barbarum”.
-
Desenvolupar l’adaptació al grup i al treball en comú.
-
Representar correctament l’escriptura d’un fragment melòdic-rítmic.
Creació
-
Desenvolupar l’expressió corporal, improvisant gestos i desplaçaments seguint la melodia de la música.
CONTINGUTS
1. L’àmbit melòdic mi-sol-la.
2. Reconeixement de frases rítmiques de quatre pulsacions amb negres i corxeres
3. Reconeixement de seqüències melòdiques en àmbit mi-sol-la.
4. Camp notatiu: notes s, m, l. Figura de negra, el seu silenci i parella de corxeres.
5. Reconeixement del timbre del clarinet.
6. Modes rítmics amb moviment corporal.
7. Interpretació de polirítmies.
8. Improvisació per grups de gestos i desplaçaments
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Valor del treball.
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica models rítmics amb les figures rítmiques conegudes.
-
Reconeix models melòdics en l’àmbit m-s-l.
-
Entona la partitura i canta les cançons.
-
Interpreta adequadament la polirítmia.
-
Ha aprés i memoritzat la cançó.
-
Sincronitza el seu mode rítmic amb els corresponents als altres grups en la interpretació d’una polirítmia.
-
Escriu adequadament la música en representació notativa.
-
Improvisa per grups ( clarinets/ violins) gestos i desplaçaments seguint el pols de la música. Imita adequadament els gestos i desplaçaments del seu grup.
ACTIVITATS:
1. Identifica i reprodueix correctament els intervals s-m i s-l tant ascendent com descendentment.
2. Interpreta una cançó a partir de la seua partitura.
3. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
4. Representa correctament l’escriptura d’un fragment melodic-rítmic.
5. Reconeix seqüències de quatre pulsacions amb negra i parella de corxeres.
6. Interpreta seqüències rítmiques amb negres i silenci de corxeres.
7. Interpreta la polirítmia “cos de fusta” a dues o tres veus.
8 . Reconeix models melòdics en l’àmbit m-s-l.
9. Solfeja i canta la cançó “Córtame un ramito verde”.
10. Exercicis per a desenvolupa l’expressió corporal, a partir d’una cançó apresa.
11. Improvisa gestos i moviments per a un fragment melòdic.
12. Reconeix i anomena correctament en escoltar-lo el timbre del clarinet.
13. Exercicis per a conéixer les característiques sonores del clarinet.
14. Segueix portant la pulsació amb el dit, el musicograma.
15. Aprén la cançó “Barbarum”.
16. Improvisa moviments per a l’audició proposada.
UNITAT 2 JUGUEM A LA BARQUETA AMB FA
TEMPORALITZACIÓ
Mes
d’octubre
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar i reproduir correctament intervals en l’àmbit m-f-s-l.
-
Associar una cançó amb la representació del seu ritme.
Interpretació
-
Desenvolupar la coordinació àudio motora.
-
Representar correctament l’escriptura d’un fragment melòdic - rítmic en l’àmbit treballat.
-
Interpretar les cançons “Si la barqueta...”i “Parotet” a partir de la seua partitura.
-
Interpretar polirrítmies senzilles a dos i tres veus amb els elements rítmics presentats.
-
Interpretar cançons tenint cura de l’entonació, l’expressió i la precisió rítmica.
-
Interpretar cançons al temps que les acompanyem amb ostinato.
Creació
-
Improvisar petites melodies en l’àmbit de treball.
-
Desenvolupar l’expressió corporal, improvisant gestos i desplaçaments seguint la melodia de la música.
-
Improvisar petites frases rítmiques amb negra, silenci de negra i parella de corxeres.
CONTINGUTS
1. Introducció d’una nota nova: fa
2. Fonomímia de la nova nota fa.
3. Reconeixement de cançons conegudes a partir del començament rítmic.
4. Identificació d’esquemes rítmics de quatre pulsacions
5. Reconeixement de seqüències de sons en l’àmbit mi, la.
6. Entonació de cançons en l’àmbit m-f-s-l.
7. Acompanyament de cançons amb ostinatos rítmics.
8. Improvisacions de melodies en l’àmbit treballat, amb la veu /amb instruments de làmina.
9. Improvisació per grups de gestos i desplaçaments.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Llegir i comprendre un text.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Valor del treball.
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Desenvolupament de la creativitat.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica models melòdics en l’àmbit m-f-s-l (graus conjunts, intervals de segona major i menor, intervals de tercera menor).
-
Relaciona el títol de cançons amb el seu començament rítmic.
-
Realitza els moviments adequats en la interpretació amb moviment de la cançó “Si la barqueta”.
-
Col·loca adequadament en el pentagrama el ritme i la melodia d’una cantinela.
-
Solfeja i canta correctament les cançons.
-
Interpreta polirrítmies a dos o tres veus.
-
Interpreta cançons amb caràcter expressiu.
-
Acompanyar cançons amb ostinatos.
-
Improvisa estructures melòdiques en l’àmbit treballat, amb la veu i amb els instruments de làmines.
-
Realitza moviments i gestos per a una música determinada, improvisant per l’espai de l’aula.
-
Realitza improvisacions rítmiques amb les figures rítmiques treballades.
ACTIVITATS:
1. Identifica i reprodueix correctament intervals en l’àmbit mi-fa-sol-la.
2. Interpreta la cançó “Si la barqueta...” a partir de la seua partitura.
3. Exercicis per a desenvolupar a coordinació audiomotora.
4. Representa correctament l’escriptura d’un fragment melòdic-rítmic en l’àmbit treballat.
5. Improvisa petites melodies en l’àmbit de treball.
6. Reconeix seqüències de quatre pulsacions amb negra i parella de corxeres.
7. Associa una cançó amb la representació del seu ritme.
8. Interpreta seqüències rítmiques amb negres i silenci de corxeres
9. Interpreta polirrítmies senzilles a dos i tres veus amb els elements rítmics presentats.
10. Improvisa petites frases rítmiques amb negra, corxeres i silenci de negra
11. Identifica i reprodueix correctament intervals i petites seqüències melòdiques en l’àmbit.
12. Interpreta la cançó “Parotet” a partir de la seua partitura.
13. Acompanya una cançó amb un ostinato.
14. Improvisa petites melodies en l’àmbit de treball.
15. Cantar amb acompanyament enregistrat “Puff, el drac màgic”.
16. Interpreta cançons tenint cura de l’entonació, l’expressió i la precisió rítmica.
17. Interpreta cançons al temps que les acompanyem amb ostinato.
18. Inventa ostinato per a acompanyar cançons.
UNITAT 3 PUGEM AL TREN DEL RITME
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de novembre
OBJECTIUS
Escolta
-
Descobrir la pulsació forta en la cançó “Un tren xicotet”.
-
Identificar quatre models melòdic-rítmics (m-f-s-l) sobre el pentagrama.
-
Identificar el timbre del violoncel i les seues característiques sonores.
Interpretació
-
Cantar la cançó “Quan seré gran”.
-
Solfejar i cantar “Un tren xicotet” “Peix, peixet”.
-
Potenciar la socialització del grup.
-
Diferenciar melodies semblants a través del moviment amb desplaçament.
-
Relaciona elements musicals nous amb el seu significat.
Creació
-
Inventar una frase rítmica de quatre compassos, utilitzant les figures i cèl·lules rítmiques conegudes.
-
Inventar noves estrofes i les dramatitza per a la cançó “Quan seré gran”.
CONTINGUTS
1. L’accent musical.
2. Línies divisòries.
3. El compàs de 2 i el seu signe.
4. La barra final.
5. Els instruments de l’orquestra. El violoncel.
6. Seguiment d’un musicograma.
7. Invenció d’un ritme en compàs de dos pulsacions.
8. L’expressió corporal. Intenció comunicativa.
9. La improvisació amb instruments de làmines.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística.
Llegir i comprendre un text.
Competència social i ciutadana.
Valor del treball.
Competència cultural i artística.
Desenvolupament de la creativitat.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Conéixer obres populars i d’autor.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de
convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica els accents musicals.
-
Reconeix models melòdics en el pentagrama.
-
Reconeix auditivament el violoncel d’entre altres instruments.
-
Ha aprés i memoritzat la cançó “Quan seré gran”.
-
Solfeja les cançons “Un tren xicotet” i “Peix, peixet”.
-
Col·labora amb el grup en les activitats col·lectives.
-
Identifica melodies paregudes, alternant els desplaçaments proposats.
-
Utilitza adequadament els elements: signe de compàs, línia divisòria i barra final.
-
Inventa frases rítmiques amb sentit musical.
-
Adequa l’expressió corporal a una intenció comunicativa.
ACTIVITATS:
1. Identificar els accents musicals en la cançó “Un tren xicotet”.
2. Exercicis per a aprendre el significat de les línies divisòries i el signe de compàs.
3. Interpreta la cançó “Un tren xicotet” a partir de la seua partitura.
4. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
5. Solfejar i cantar la primera frase de les cançons “A la cadireta” i “Córtame un ramito verde”.
6. Canta una cançó “Quan seré gran”, interpretant els gestos i moviments adequats al seu text.
7. Inventa un ritme de 4 compassos, en compàs de 2 pulsacions.
8. Improvisa gestos i moviments adequats a la lletra d’una cançó.
9. Exercicis per a potenciar les habilitats d’expressió del cos.
10. Identifica models melòdics, àmbit m-l.
11. Solfeja i canta “Peix, peixet”, incloent la barra final, com nou element en la notació.
12. Improvisa melodies amb els instruments de làmines, dintre de l’àmbit mi-la.
13. Reconeix i anomena en escoltar-lo el timbre violoncel.
14. Reconeix les característiques i parts d’un violoncel.
15. Interpreta un musicograma utilitzant instruments de petita percussió.
16. Inventa ambients sonors utilitzant instruments de percussió.
UNITAT 4 RE VE AMB EL NADAL
TEMPORALITZACIÓ
Mes de desembre
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar auditivament el ritme d’un fragment melòdic.
-
Identificar seqüències melòdiques en àmbit re-mi-fa-sol-la.
-
Desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Rita la fornera” i “Un sabater de Picanya”.
-
Cantar les cançons “Acudiu amb les guitarres” i “tan, tan”.
-
Relacionar timbre de família de percussió amb resposta corporal.
-
Adaptar el moviment en l’alternança de ritme binari i ternari.
Creació
-
Desenvolupar la capacitat d’adaptar-se al grup.
-
Improvisar amb els instruments de petita percussió, una música.
-
Invenció d’ostinato rítmics per a acompanyar la cançó.
CONTINGUTS
1. La nota re, col·locació en el pentagrama.
2. Reconeixement auditiu del ritme a partir del suport melòdic.
3. Reconeixement de seqüències melòdiques en àmbit re-mi-fa-sol-la.
4. Timbre de les famílies dels instruments de petita percussió.
5. Ritme binari/ternari.
6. Modes rítmics amb moviment corporal.
7. Invenció d’ostinatos rítmics per a acompanyar cançons.
8. Improvisació col·lectiva amb instruments de petita de les famílies de petita percussió.
9. Improvisació per grups de gestos i desplaçaments.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Valor del treball.
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica el ritme d’un fragment melòdic.
-
Reconeix models melòdics en l’àmbit re-la.
-
Classifica els instruments de petita percussió, per famílies de pell, metall i fusta.
-
Solfeja i entona adequadament les cançons “Rita la fornera” i “Un sabater de Picanya”.
-
Interpreta amb expressió les cançons “Acudiu amb les guitarres” i “Tan, tan”.
-
Associa el timbre de les famílies de percussió, assignant a cadascuna el moviment establert.
-
Diferencia les 2 parts de la cançó assignant a cadascuna una expressió diferent a través del moviment.
-
Participa activament en les activitats conjuntes.
-
Col·labora en la realització d’una improvisació conjunta amb instruments de les famílies de petita percussió.
-
Inventa senzills ostinatos i sap interpretar-los al cantar la cançó “El sabater de Picanya”.
ACTIVITATS:
1. Exercici per a identificar i reproduir models melòdics amb la nota “re”.
2. Canta i solfeja la cançó “Rita la fornera”, a partir de la seua partitura.
3. Exercicis per a desenvolupar la coordinació àudio motora.
4. Exercicis d’escriptura d’un fragment melòdic - rítmic en l’àmbit r-m-f-s.
5. Reconeix el ritme d’un model melòdic.
6. Escriu el ritme d’un model melòdic.
7. Solfejar i cantar la primera frase de la cançó “Tres i tres”.
8. Aprèn i memoritza la cançó “Acudiu amb les guitarres”.
9. Fem moviments en l’alternança de ritme binari i ternari.
10. Reconeix models melòdics en l’àmbit r-l.
11. Solfeja i canta la cançó “El sabater de Picanya”.
12. Improvisa esquemes melòdics en l’àmbit r-l, amb instruments de làmina.
13. Inventa ostinato rítmics per acompanyar la cançó.
14. Exercicis per a desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.
15. Relaciona timbre de família de percussió amb resposta corporal.
16. Cantem la cançó “Tan, tan”, amb caràcter expressiu.
17. Creem ambients sonors utilitzant instruments de xicoteta percussió en una improvisació conjunta.
UNITAT 5 DO, LA NOTA PRINCIPAL
TEMPORALITZACIÓ
Mes de gener
OBJECTIUS
Escolta
-
Identificar seqüències melòdiques do-la.
-
Distingir el timbre del trombó.
-
Seguir musicogrames.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Arc de Sant Martí”.
-
Escriure el ritme de la cançó “Totes les notes de l’escala”.
-
Cantar la cançó “El cérvol”.
-
Solfejar i cantar la cançó “Les catalinetes”.
-
Desenvolupar l’adaptació al grup i al treball en comú.
-
Interpretar de distintes formes els modes rítmics.
Creació
-
Inventar un ritme amb les figures rítmiques donades.
CONTINGUTS
1. La nota do. Línia addicional.
2. Descobriment del ritme d’una cançó.
3. Invenció d’un ritme de quatre compassos amb les figures rítmiques conegudes.
4. Lectura i escriptura de notes en l’àmbit do-la.
5. Instruments de l’orquestra. El trombó.
6. Característiques i parts del trombó.
7. Seguiment del musicograma.
8. Interpretació de modes rítmics.
9. Dramatització d’una cançó.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Llegir i comprendre un text.
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Reflexionar sobre el treball realitzat per descobrir els èxits aconseguits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica, el model que sona.
-
Identifica el timbre del trombó d’entre d’altres instruments.
-
Fa un adequat seguiment del musicograma.
-
Canta i solfeja adequadament la cançó “Arc de Sant Martí”.
-
Descobreix i representa gràficament el ritme d’una cançó.
-
Aprèn i entona la cançó “El cérvol”.
-
Canta i solfeja adequadament la cançó “Les Catalinetes”.
-
Participa amb interés en les activitats col·lectives proposades.
-
Interpreta la cançó acompanyant cada vegada amb un mode rítmic distint.
-
Inventa un esquema rítmic de 8 pulsacions i després el sap interpretar amb percussió corporal i/o amb instruments de petita percussió.
ACTIVITATS:
1. Identifica l’altura de les notes do-re-mi-fa-sol-la en graus conjunts.
2. Solfeja i canta la cançó “Arc de Sant Martí” a partir de la seua partitura.
3. Canta seqüències melòdiques amb fonomímia.
4. Representa correctament l’escriptura de unes notes al pentagrama.
5. Reconeix el ritme d’una cançó coneguda “Les notes de l’escala”.
6. Canta i aprèn la cançó “El cérvol”.
7. Inventa un ritme amb les figures rítmiques donades.
8. Identifica seqüències melòdiques do-la.
9. Canta i solfeja la cançó “Les catalinetes”.
10. Interpreta la cançó anterior amb l’acompanyament dels modes rítmics.
11. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal, a partir d’una cançó apresa.
12. Fem improvisacions de gestos i moviments per a un fragment melòdic.
13. Reconeix el timbre del trombó.
14. Identifica temes musicals.
15. Segueix el musicograma, marcant amb el dit sobre cada dibuix.
16. Realitzem una desfilada.
UNITAT 6 LA BLANCA VAL PER DOS
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de febrer
OBJECTIUS
Escolta
-
Descobrir el ritme d’un fragment melòdic.
-
Identificar cançons conegudes a partir del començament rítmic.
-
Identificar el timbre dels instruments de percussió-fusta
-
Desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica a través del moviment.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Tres pardalets”.
-
Interpretar un diàleg rítmic.
-
Cantar “Maketu”.
-
Solfejar i cantar la cançó “Els meus ànecs”.
-
Interpretar una polirrítmia per a acompanyar una dansa.
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
-
Desenvolupar la capacitat audiomotora
-
Desenvolupar la lateralitat.
Creació
-
Construir un instrument de petita percussió.
CONTINGUTS
1. La figura de blanca i el seu silenci.
2. Diàlegs de pregunta-resposta utilitzant la percussió corporal i els desplaçaments.
3. El signe de repetició.
4. Escriptura de notes en figura de blanca.
5. Coneixement del nom i la forma dels instruments de la família de percussió-fusta.
6. Reconeixement del timbre dels instruments de la família de percussió-fusta.
7. Desenvolupament de la lateralitat. Pregunta (percussió corporal)-resposta (desplaçament).
8. Realització de tres moviments diferents (un amb desplaçament lateral) en compàs binari.
9. Distinció del timbre dels instruments de percussió fusta: caixa xinesa, maraques, postisses, claves, temple-block i güiro.
10. Dansa: Branle dels ratolins.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competència social i ciutadana
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
Reflexionar sobre el treball realitzat per descobrir els èxits aconseguits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Identifica el ritme d’un fragment melòdic.
-
Relaciona el títol de cançons conegudes amb el seu començament rítmic.
-
Coneix i identifica pel seu so, els instruments de la família de petita percussió fusta.
-
Realitza correctament els moviments d’acord amb el timbre de l’instrument que sona.
-
Sap cantar i solfejar adequadament la cançó.
-
Realitza adequadament esquemes rítmics de pregunta i resposta.
-
Ha aprés i memoritzat la cançó “Maketu”.
-
Entona amb solfeig la cançó “Els meus ànecs”.
-
Acompanya adequadament amb els instruments la dansa “Branle dels ratolins”.
-
Realitza adequadament els moviments i desplaçaments de la dansa.
-
Sap respondre correctament amb el moviment i desplaçament a les preguntes fetes amb percussió corporal.
-
Realitza adequadament el desplaçament lateral de la 1ª estrofa i els moviments de la 2ª i 3ª estrofa de l cançó “Maketu”.
-
Realitza adequadament un instrument de petita percussió, fent-lo sonar.
ACTIVITATS
1. Solfeja i canta la cançó “Tres pardalets”.
2. Interpreta el diàleg rítmic “Moto, tren”.
3. Descobreix el ritme del fragment melòdic.
4. Canta “Maketu”.
5. Representa correctament l’escriptura de les notes en el pentagrama.
6. Inventa i construeix un instrument de petita percussió. Fes-lo sonar.
7. dentifica les cançons conegudes a partir del començament rítmic.
8. Solfeja i canta la cançó “Els meus ànecs”.
9. Identifica el timbre dels instruments de percussió-fusta.
10. Exercicis per a desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.
11. Identifica els temes musicals.
12. Exercicis per a desenvolupar la capacitat audiomotora.
13. Exercicis per a desenvolupar la lateralitat.
UNITAT 7 LES CANÇONS AMB ANACRUSI
TEMPORALITZACIÓ
Mes
de març
OBJECTIUS
Escolta
-
Descobrir la pulsació forta en cançons amb començament anacrúsic.
-
Ordenar quatre fragments melòdic rítmics d’una cançó coneguda.
-
Identificar el timbre dels instruments de percussió-meta.
-
Desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica a través del moviment.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Quan les oques van al camp” i “El ruquet valent”.
-
Interpretar amb xicoteta percussió - metall una polirrítmia per a acompanyar una cançó.
-
Desenvolupar la coordinació àudio motora, a partir de la cançó “Xumba-xumba”.
Creació
-
Inventar moviments i gestos per a representar el timbre dels instruments de percussió metall.
CONTINGUTS
1. L’anacrusi.
2. Ordenació dels fragments d’una cançó.
3. Desenvolupament de la percepció tímbrica a través del moviment.
4. Interpretació d’una polirrítmia amb instruments de petita percussió.
5. Improvisació de gestos i moviments.
6. Reconeixement de seqüències melòdiques en àmbit do-la.
7. Coneixement del nom i la forma dels instruments de la família de la percussió-metall.
8. Reconeixement del timbre dels instruments de la família de la percussió-metall.
9. Distinció del timbre de: cròtals, cascavells, plats, triangle, sonalls i esquellot.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Desenvolupar capacitats relacionades amb la parla: les seues intencions comunicatives i l’atenció de la veu.
Competència social i ciutadana
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Identificar aspectes musicals bàsics.
Competència per a aprendre a aprendre
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Distingeix el començament anacrúsic o amb pulsació forta en cançons conegudes.
-
Sap ordenar, mitjançant el cant interior fragments d’una cançó.
-
Coneix el timbre i les característiques sonores dels instruments de petita percussió metall.
-
Realitza correctament els moviments d’acord amb el timbre de l’instrument que sona.
-
Solfeja i canta Les cançons “Quan les oques van al camp” i “El ruquet valent”.
-
Interpreta adequadament la polirrítmia proposada per a acompanyar la cançó.
-
Porta adequadament el pas, marcant la pulsació, mantenint la seua posició en la fila.
-
Adequa els moviments i gestos al timbre dels instruments de percussió metall.
ACTIVITATS
1. Descobreix la pulsació forta en cançons amb començament anacrúsic.
2. Canta la cançó “Aserrín, aserrán”.
3. Distingeix començament anacrúsic i començament tètic.
4. Llig rítmicament el text d’endevinalles i dites.
5. Canta cançons ja conegudes amb començament anacrúsic.
6. Solfeja i canta la cançó “Quan les oques van al camp”.
7. Identifica seqüències melòdiques do- la.
8. Solfeja i canta la cançó “El ruquet valent”.
9. Acompanya la cançó anterior amb instruments de percussió.
10. Exercicis per a desenvolupar l’expressió corporal, a partir d’una cançó apresa.
11. Exercicis d’Improvisació de gestos i moviments per a un fragment melòdic.
12. Identifica el timbre dels instruments de percussió-metall.
13. Exercicis per a desenvolupar la capacitat de percepció i diferenciació tímbrica.
14. Exercicis per a desenvolupar la coordinació audiomotora a partir de la cançó: “Xumba,xumba”.
15. Acompanya amb xicoteta percussió-metall la cançó anterior.
16. Improvisa moviments i gestos per a representar el timbre dels instruments de percussió metall.
UNITAT 8 UN VAGÓ DE TRES FINESTRES
TEMPORALITZACIÓ
Mes d’abril
OBJECTIUS
Escolta
-
Descobrir les pulsacions fortes en una lectura rítmica
-
Identificar seqüències melòdiques do- sol.
-
Identificar el timbre dels instruments de percussió-pell
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “La meua xiqueta”i “El cucut”.
-
Interpretar una lectura rítmica en compàs de tres pulsacions.
-
Desenvolupar la socialització del grup a partir de la cançó“ Estos tres dies de Pasqua”.
-
Interpretar una polirrítmia amb instruments de percussió –p ell, per a acompanyar una cançó.
-
Desenvolupar la capacitat d’adaptar-se a la parella i al grup.
Creació
Inventar esquemes rítmics de sis pulsacions amb compàs de tres
CONTINGUTS
1. El compàs de 3 pulsacions.
2. Blanca amb punt.
3. Coneixement del nom i la forma dels instruments de la família de la percussió-pell.
4. Reconeixement del timbre dels instruments de la família de la percussió-pell.
5. Combinació de pas botat i pas lateral al centre, en compàs de 3.
6. Distinció del timbre de: caixa, bombo, pandero, bongos i timbals.
7. Desplaçaments AA’ ( Balanceig en rotgle/Balanceig per parelles).
8. Improvisació col·lectiva.
9. Invenció d’esquemes rítmics de sis pulsacions.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Llegir i comprendre un text.
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competència social i ciutadana
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència en el coneixement i la interacció amb el mon físic
Valorar el propi cos com a instrument de manifestació artística.
Millorar les condicions de vida pròpia i dels altres.
Protegir la pròpia salut individual i col·lectiva com a element clau de la qualitat de vida de les persones.
Competència cultural i artística
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
Competència per a aprendre a aprendre
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Reconeix l’accent musical en compàs de tres pulsacions.
-
Reconeix models melòdics en l’àmbit do-sol.
-
Identifica el nom d’instruments de petita percussió pell, pel seu timbre i característiques sonores.
-
Solfeja i entona adequadament les cançons proposades “La meua xiqueta” i “El cucut”.
-
Interpreta amb la veu i amb percussió corporal la lectura proposada.
-
Realitza correctament els desplaçaments amb pas botat al centre i pas lateral en les diferents estrofes de la cançó proposta.
-
Acompanya adequadament amb una polirrítmia amb pandero i bongos.
-
Distingeix la forma AA’ (Balanceig en rotgle/Balanceig per parelles) en la cançó proposada.
-
Interpreta correctament els esquemes rítmics que ha inventat.
ACTIVITATS
1. Descobrir les pulsacions fortes en la lectura rítmica “Luna, lunera”.
2. Solfeja i canta la cançó “La meua xiqueta”.
3. Descobreix les pulsacions fortes en una lectura rítmica.
4. Descobreix el ritme d’un fragment en compàs de 3.
5. Interpreta la lectura rítmica en compàs de tres.
6. Canta i balla “Estos tres dies de Pasqua”.
7. Inventa esquemes rítmics de sis pulsacions, utilitzant la figura de negra, el seu silenci i la parella de corxeres.
8. Identifica seqüències melòdiques do- sol.
9. Solfeja i canta la cançó “El cucut”.
10. Identifica el timbre dels instruments de percussió- pell.
11. Exercicis de ball i moviments per a desenvolupar la capacitat d’adaptar-se a la parella i al grup.
12. Interpreta la polirrítmia amb instruments de percussió-pell.
13. Acompanya la cançó “Miquel” amb bongos i pandero.
UNITAT 9 UN VAGÓ DE TRES FINESTRES (II)
TEMPORALITZACIÓ
Mes de maig i juny
OBJECTIUS
Escolta
-
Descobrir el compàs en fragments coneguts de música culta.
-
Identificar el timbre de la trompa.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Ja ve Cento”.
-
Cantar “El señor Don Gato”.
-
Solfejar i cantar la cançó “Passí, trenquí”.
-
Desenvolupar la capacitat espaciotemporal.
Creació
-
Inventar frases rítmiques en compàs de 3 i amb començament tètic/anacrúsic.
CONTINGUTS
1. El compàs de 3 pulsacions.
2. Reconeixement del compàs de cançons conegudes.
3. Reconeixement del començament t tètic o anacrúsic.
4. Invenció de ritmes en compàs de 3 pulsacions amb començament tètic/anacrúsic.
5. Coneixement del nom i la forma de la trompa.
6. Reconeixement del timbre de la trompa.
7. Improvisació de moviments i desplaçaments.
8. Desenvolupament de la capacitat espacial.
COMPETÈNCIES
Comunicació lingüística
Llegir i comprendre un text.
Competència social i ciutadana
Mostrar respecte i atenció davant de les manifestacions artístiques d’altres persones.
Cooperar i escoltar amb el grup en les elaboracions comunes.
Competència cultural i artística
Desenvolupament de la creativitat.
Conéixer obres populars i d’autor.
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Reconeix el compàs de dos o de tres en fragments de música culta.
-
Identifica el timbre i coneix les característiques sonores de la trompa.
-
Entona adequadament la cançó “Ja ve Cento”.
-
Ha aprés la cançó “El Señor Don Gato”.
-
Solfeja i canta la cançó “Passí, trenquí”.
-
Realitza amb expressió la dramatització de la cançó “El señor Don Gato”.
-
Inventa frases rítmiques en compàs de 3 pulsacions, amb començament tètic /anacrúsic.
ACTIVITATS
1. Descobreix el compàs de dos o de tres, en fragments coneguts de música culta.
2. Solfeja i canta la cançó “Ja ve Cento”.
3. Canta la cançó “El señor Don Gato”.
4. Dramatitzem la cançó anterior.
5. Inventa frases rítmiques de quatre compassos utilitzant les figures i cèl·lules rítmiques conegudes.
6. Descobreix el compàs i el començament de cançons conegudes.
7. Solfeja i canta la cançó “Passí, trenquí”.
8. Ballem la cançó anterior.
9. Identifica el timbre i característiques sonores de la trompa.
10. Reconeix les parts de la trompa.
11. Segueix amb el dit el musicograma.