4t curs de Primaria
Bloc 1: Escolta
1.- Audició d’obres interpretades amb percussió corporal i objectes quotidians.
2.- L’orquestra. Audició de peces interpretades per orquestres de diversa grandària.
3.- Reconeixement visual i auditiu de cada família d’instruments orquestrals.
4.- Identificació i reconeixement auditiu dels matisos dinàmics: f-mf-mp-p.
5.- Audició de peces vocals i instrumentals de major complexitat.
6.- Audició i classificació dels registres de la veu humana:soprano, contralt, tenor i baix.
7.- Valoració del silenci com a element indispensable per a l’exercici de l’atenció durant l’audició musical.
8.- Reconeixement de la subdivisió binària i ternària en l’audició de peces musicals diverses, de començament tètic i anacrusi.
9.- Reconeixement auditiu de tempo allegro, andante, adagio.
10.- L’escala musical. Escales pentatòniques.
11.- Discriminació auditiva d’escales en mode major i menor.
12.- Seguiment de la forma través de musicogrames i partitures que es corresponguen amb el nivell aconseguit en els altres blocs.
13.-La forma rondó i el cànon a 3 veus.
14.- Audició i reconeixement d’una selecció de peces musicals de distints gèneres, estils i autors, especialment dels segles XVI al XIX.
15.- Valoració del patrimoni musical i gaudi amb l’audició
d’obres, amb actitud oberta a noves propostes.
16.- Actitud atenta i silenciosa, i respecte a les normes de
comportament durant l’audició musical en els diferents
contextos.
17.- Interés per assistir i participar a diferents actuacions musicals en viu: festivals, celebracions, concerts.
18.- Interés i comentari raonat de la música de diferents gèneres i estils, respectant les opinions i els gustos aliens.
19.- Selecció d’informació de forma autònoma de fonts variades proporcionades pel professorat.
20.-Obtenció d’informació de manera guiada per mitjà de ferramentes digitals de busca, visualització i reproducció multimèdia (navegadors web, visualitzadors de documents, reproductors multimèdia......) en dispositius TIC.
21.- Respecte per les llicències d’ús, modificació i distribució de continguts reutilitzats generats per altres.
22.- Anàlisi d’informació verbal i no verbal d’exposicions, descripcions, instruccions.
23.- Escolta activa amb empatia respectant el contingut del discurs de l’interlocutor.
24.- Esforç, força de voluntat. Constància i hàbits de treball. Capacitat de concentració. Adaptació als canvis. Resiliència, superació d’obstacles i fracassos. Ús d’estratègies d’aprenentatge cooperatiu i per projectes. Busca d’orientació o ajuda quan es necessita de forma precisa.
25.- Camps semàntics per a ampliar i consolidar la terminologia específica de l'àrea.
Bloc 2: La interpretació musical
1.- Exercicis per a l’augment de la capacitat respiratòria, la relaxació de la cintura escapular, muscles i coll.
2.- Exercicis per a la millora de l’entonació.
3.- Ampliació del repertori de cançons a l’uníson, diferenciant l’estrofa i la tornada.
4.- Interpretació vocal de cançons a partir de la seua lectura en el pentagrama o per imitació, ampliant el repertori amb les figures musicals de redona, silenci de redona i semicorxera, i amb les notes si-d’ en compassos de subdivisió binària i ternària.
5.- Improvisació en grup d’efectes vocals combinant diferents duracions i timbres.
6.- Interpretació de cànons a 3 veus.
7.- Ampliació del cançoner de classe incloent fragments o adaptacions de peces clàssiques.
8.- Coordinació i sincronització individual i col·lectiva en lainterpretació vocal.
9.- Responsabilitat en la interpretació vocal en grup i respecte per les aportacions dels altres i per la persona que assumix la direcció.
10.- Consolidació d’una tècnica instrumental adequada amb els instruments de l’aula: precisió i independència de mans.
11.- Consolidació d’una tècnica apropiada en l’ús de la flauta dolça: respiració, fraseig i articulació.
12.- Interpretació instrumental i memorització de cànons i obres de progressiva dificultat i sobre la forma Rondó, cuidant la coordinació i la sincronització amb el grup.
13.- Interpretació instrumental i amb el cos (ritme) d’obres apartir de la seua lectura en el pentagrama en què intervinguen les figures musicals de redona, silenci de redona i semicorxera, i les notes si-d’.
14.- Aplicació dels elements i procediments del llenguatge musical treballats, a produccions pròpies.
15.- Improvisació de peces instrumentals a partir de l’ús de l’escala pentatònica.
16.- Responsabilitat en la interpretació instrumental en grupi respecte per les aportacions dels altres i per la persona que assumix la direcció.
17.- Gravació i edició en àudio digital de les interpretacions musicals de l’aula per mitjà de programes específics.
18.- Creació, còpia i difusió d’un CD propi amb les gravacions realitzades.
19.- Utilització de programari lliure per a l’escolta d’acompanyaments instrumentals i vocals (tipus karaoke).
20.- Aprofundiment en la notació musical digital amb programari lliure.
21.- Iniciació a programes seqüenciadors com a recurs per a l’audició didàctica.
22.- Atenció i manteniment dels dispositius
23.- Desenrotllament de projectes en equip, transformant idees en accions i complint la part del treball en tasques que impliquen diversos companys. Ajuda, treballar amb tots, acceptació de tots. Control de l’expressió de sentiments i emocions en conflictes.
24.- Planificació i organització de projectes individuals o col·lectius. Organització i gestió d'un projecte. Selecció d’informació tècnica i materials. Avaluació del projecte i del producte amb ajuda de guies. Millora del producte i el procés després de l’avaluació.
Bloc 3 : La música, el moviment i la dansa
1.- Pràctica de tècniques bàsiques de moviment grupal: figures de dansa en fila i en cercle, desplaçament per parelles i en xicotets grups, ball en parelles, coordinació
amb el grup...
2.- Traducció a moviment la representació d’elements musicals com la forma, el ritme i la melodia.
3.-Interpretació de danses tradicionals valencianes.
4.- Invenció de coreografies per a cançons i peces musicals de diferents estils, individual i en grup.
5.-Valoració de la dansa com a aportació al patrimoni cultural i en relació a altres arts escenogràfiques.