UNITATS DIDÀCTIQUES
MÚSICA
CINQUÉ CURS DE PRIMÀRIA
5-UNITATS DIDÀCTIQUES
5-1-ORGANITZACIÓ DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES
En la programació de les unitats didàctiques consta la temporalització, els objectius específics de la unitat, tant d’escolta, com d’interpretació i música i moviment, els continguts, les competències que es desenvolupen en la proposta de cada unitat, els criteris d’avaluació, numerats i referits a cadascun dels continguts i la relació d’activitats proposades, aquelles que específicament consten en el quadern i d’altres que ens permeten aconseguir la superació dels continguts.
El curs està organitzat en 9 unitats didàctiques.
UNITAT 1. EL RITME I LA MELODIA
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Setembre.
CONTINGUTS
-
El ritme i la melodia.
-
Figures rítmiques.
-
Les qualitats del so.
-
La banda de música. El saxòfon.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar agrupacions instrumentals i repertori propis del nostre entorn cultural.
-
Conéixer i apreciar cançons i melodies del món.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Ser conscient dels coneixements adquirits.
Competència d’iniciativa i esperit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Identifica cèl·lules rítmiques que configuren esquemes rítmics de huit pulsacions.
-
Identifica i discrimina les qualitats del so, una a una i simultàniament.
-
Reconeix tres temes musicals distints.
-
Ordena la forma d’una peça musical.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Tres, sis, nou” i “Sakura”.
-
Coneix les figures rítmiques de redona, blanca, negra, corxera, semicorxera i els seus silencis.
-
Coneix i sap definir les qualitats del so.
-
Coneix les característiques de la banda de música: el seu origen i repertori.
-
Coneix les característiques del saxòfon.
-
Relaciona les figures i combinacions rítmiques amb la seua durada.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Kookaburra” i “La Raboseta”.
-
Inventa ostinatos rítmics per a acompanyar cançons.
Moviment i dansa
-
Realitza una coreografia amb desplaçament.
ACTIVITATS
Escolta
-
Identificar cèl·lules rítmiques que configuren esquemes rítmics de huit pulsacions.
-
Identificar les qualitats del so, una a una i simultàniament.
-
Reconéixer tres temes musicals distints.
-
Ordenar la forma d’una peça musical.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “Tres, sis, nou” i “Sakura”.
-
Conéixer les figures rítmiques de redona, blanca, negra, corxera, semicorxera i els seus silencis.
-
Conéixer i definir les qualitats del so.
-
Conéixer les característiques de la banda de música. El seu origen i repertori.
-
Conéixer les característiques del saxòfon.
-
Relacionar figures i combinacions rítmiques amb la seua durada.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Kookaburra” i “La Raboseta”.
-
Inventar ostinatos rítmics per a acompanyar cançons.
Moviment i dansa
-
Realitzar una coreografia amb desplaçament .
UNITAT 2. LA SÍNCOPE
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Octubre.
CONTINGUTS
-
La síncope de negra.
-
Intervals.
-
L’orquestra simfònica.
-
Descobriment del compàs de 2, 3 i 4 pulsacions a partir de fragments de música culta.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències social i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Conéixer i gestionar les pròpies capacitats.
Competència d’iniciativa i esperit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Identifica la síncope de negra en esquemes rítmics de huit pulsacions.
-
Relaciona fragments de música culta amb el compàs de 2, 3 o 4 pulsacions i amb el seu començament tètic o anacrúsic.
-
Reconeix les famílies dels instruments de l’orquestra, tant per separat com en diverses combinacions, així com dels tutti orquestrals.
-
Reconeix aspectes dinàmics: piano, forte, esforzando, crescendo, i aspectes agògics com l’ús del calderó.
Interpretació
-
Solfeja i canta la cançó “Na veira do mar”.
-
Solfeja i canta a dues veus “La lluna, la pruna”.
-
Aprén la cançó “Aliki mini assalam”.
-
Interpreta una birítmia.
-
Classifica i completa intervals melòdics.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Cuando salí de La Habana” i “El Señor Don Gato”.
-
Col·labora activament en el treball i anàlisi d’un fragment de música culta, a partir d’un musicograma.
-
Inventa esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.
Moviment i dansa
-
Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
ACTIVITATS
Escolta
-
Identificar la síncope de negra en esquemes rítmics de huit pulsacions.
-
Relacionar fragments de música culta amb el compàs de 2,3 o 4 pulsacions i amb el seu començament tètic o anacrúsic.
-
Reconéixer les famílies dels instruments de l’orquestra, tant per separat com en diverses combinacions, així com els tutti orquestrals.
-
Reconéixer aspectes dinàmics: piano, forte, esforzando, crescendo, i aspectes agògics com l’ús del calderó.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “Na veira do mar”.
-
Solfejar i cantar a dues veus “La lluna, la pruna”.
-
Interpretar la cançó “ Aliki mini assalam”.
-
Interpretar una birítmia.
-
Classificar i completar intervals melòdics.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Cuando salí de La Habana” i “El señor Don Gato”.
-
Analitzar un fragment de música culta , a partir d’un musicograma.
-
Inventar esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.
Moviment i dansa
-
Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
UNITAT 3. CORXERA AMB PUNT I SEMICORXERA
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Novembre i desembre
CONTINGUTS
-
Corxera amb punt i semicorxera.
-
Sol i la greus.
-
L’òpera.
-
Desplaçament coordinat en parelles i en grup.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Desenvolupament de la creativitat.
-
Identificar aspectes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Identifica la corxera amb punt i semicorxera en esquemes rítmics de 8 pulsacions.
-
Reconeix esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la nova combinació rítmica.
-
Reconeix les frases A i B d’una dansa.
-
Identifica, a partir de l’audició de “La flauta màgica” de W. A. Mozart, els principals elements de l’òpera: ària –solista–, ària –duo– , recitatiu, obertura i cor.
-
Identifica i classifica elements de distintes òperes.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Rossinyol que vas a França” i “Kumbayah”.
-
Canta la sèrie descendent dels intervals de tercera, fent ús de diferents ritmes.
-
Coneix l’escriptura i la lectura de les notes greus.
-
Acompanya amb el ritme proposat per a cadascuna de les parts de la polca. Una línia rítmica per a la frase A i una birítmia per a la frase B.
-
Interpreta amb la flauta dolça les cançons “Tres, sis, nou“ i “Sakura”.
-
Coneix la definició i les característiques de l’òpera.
-
Inventa ritmes amb compàs de dues i de tres pulsacions fent ús de les combinacions rítmiques apreses aquest curs.
Moviment i dansa
-
Balla la “Polca Sekstur” de Dinamarca.
-
Desenvolupa l’expressió corporal.
ACTIVITATS
Escolta
-
Identificar la corxera amb punt i semicorxera en esquemes rítmics de 8 pulsacions.
-
Reconéixer esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la nova combinació rítmica.
-
Reconéixer les frases A i B d’una dansa.
-
Identificar, a partir de l’audició de “La flauta màgica” de W. A. Mozart, els principals elements de l’òpera: ària –solista–, ària –duo– , recitatiu, obertura i cor.
-
Identificar i classificar diferents elements de distintes òperes.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “Rossinyol que vas a França” i “Kumbayah”.
-
Cantar i entonar la sèrie descendent dels intervals de tercera, fent ús de diferents ritmes.
-
Saber escriure i llegir les notes greus.
-
Acompanyar adequadament amb el ritme proposat per a cadascuna de les parts de la polca.
-
Interpretar amb la flauta dolça les cançons “Tres, sis, nou“ i “Sakura”.
-
Saber definir l’òpera i conéixer-ne les característiques i elements.
-
Relacionar els elements principals de l’òpera a partir d’una audició.
-
Adquirir noves habilitats en l’expressió corporal.
-
Improvisar ritmes amb corxera amb punt i semicorxera, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió.
-
Inventar i interpretar ritmes amb compàs de dues i de tres pulsacions fent ús de les combinacions rítmiques apreses aquest curs.
Moviment i dansa
-
Saber ballar i conéixer els diferents passos i moviments de la “Polca Sekstur”.
UNITAT 4. SILENCI DE CORXERA I DUES SEMICORXERES
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Gener.
CONTINGUTS
-
Silenci de corxera i dues semicorxeres.
-
Negra amb punt i dues semicorxeres.
-
El ballet.
-
La forma intró-ABBA-coda.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Llegir i comprendre un text.
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
Competències socials i cíviques
-
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Reflexionar sobre el treball realitzat per a descobrir els èxits aconseguits.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix cèl·lules rítmiques que configuren ritmes de huit pulsacions.
-
Reconeix esquemes rítmics amb silenci de corxera i corxera d’esquemes amb silenci de corxera i dues semicorxeres.
-
Reconeix esquemes rítmics amb negra amb punt i corxera d’esquemes amb negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Identifica i ordena els esquemes rítmics que formen una frase rítmica.
-
Identifica les notes de l’arpegi de do i completa un fragment melodicorítmic amb el suport visual del ritme.
-
Identifica la forma intro-ABBA-coda.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “L’esquirol ” i “La cançó del lladre”.
-
Interpreta variacions rítmiques a partir de models melodicorítmics.
-
Aprén i memoritza la nadala “Ajonetes”.
-
Interpreta amb la flauta les cançons “Mercat persa” i “Petita serenata nocturna”.
-
Coneix i explica les característiques del ballet.
-
Improvisa esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de silenci de corxera i dues semicorxeres.
-
Improvisa esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Inventa i entona esquemes melòdics amb les notes de l’acord de do.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer cèl·lules rítmiques que configuren ritmes de huit pulsacions.
-
Reconéixer esquemes rítmics amb silenci de corxera i corxera d’esquemes amb silenci de corxera i dues semicorxeres.
-
Reconéixer esquemes rítmics amb negra amb punt i corxera d’esquemes amb negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Identificar i ordenar els esquemes rítmics que formen una frase rítmica.
-
Identificar les notes de l’arpegi de do i completar un fragment melodicorítmic amb el suport visual del ritme.
-
Identificar la forma intro-ABBA-coda.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “L’esquirol ” i “ La cançó del lladre”.
-
Interpretar variacions rítmiques a partir de models melodicorítmics.
-
Aprendre i memoritzar la nadala “Ajonetes”.
-
Interpretar amb la flauta les cançons “Mercat persa” i “Petita serenata nocturna”.
-
Conéixer i explicar les característiques del ballet.
-
Improvisar esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de silenci de corxera i dues semicorxeres.
-
Improvisar esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Inventar i entonar esquemes melòdics amb les notes de l’acord de do.
UNITAT 5. L’OCTAVA AGUDA
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Febrer.
CONTINGUTS
-
L’octava aguda.
-
La música de cambra.
-
Les agrupacions de la música de cambra: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall, septet.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Llegir i comprendre un text.
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques
-
Valor del treball.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Competència consciència i expressió culturals
-
Identificar aspectes musicals bàsics.
-
Conéixer diferents agrupacions d’instrumentistes per a fer música de cambra.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Responsabilitzar-se de les pròpies accions.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Identifica el ritme d’una cançó coneguda amb el suport del text de la cançó.
-
Reconeix ritmes de huit pulsacions a partir de quatre models.
-
Reconeix la sonoritat de distintes agrupacions instrumentals de música de cambra.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “El ball de Sant Ferriol ” i “Per les teulades”.
-
Aprén la cançó “Samba Lelê”.
-
Memoritza i canta una sèrie melòdica ascendent fent ús de la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Relaciona les agrupacions de: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall i septet amb els seus membres.
-
Interpreta amb la flauta dolça i a dues veus “Na veira “ i “Cançó de bressol”.
Moviment i dansa
-
Invenció i aprenentatge de moviments i desplaçaments per a la cançó “Samba Lelê”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Identificar el ritme d’una cançó coneguda amb el suport del text de la cançó.
-
Reconéixer ritmes de huit pulsacions a partir de quatre models.
-
Reconéixer la sonoritat de distintes agrupacions instrumentals de música de cambra.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “El ball de Sant Ferriol ” i “Per les teulades”.
-
Aprendre la cançó “Samba Lelê”.
-
Memoritzar i cantar una sèrie melòdica ascendent fent ús de la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.
-
Relacionar les agrupacions de: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall i septet amb els seus membres.
-
Interpretar amb la flauta dolça i a dues veus “Na veira “ i “Cançó de bressol”.
-
Inventar esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.
Moviment i dansa
-
Improvisar moviments i desplaçaments per a la cançó.
UNITAT 6. EL COMPÀS DE 3/8
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Març
CONTINGUTS
-
El compàs de 3/8.
-
La música descriptiva.
-
Combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competències social i cíviques
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Desenvolupament de la creativitat.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix el compàs de 3/8 en cançons, danses i fragments de música culta.
-
Identifica el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.
-
Identifica fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.
Interpretació
-
Interpreta amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
-
Interpreta exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).
-
Solfeja i canta les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.
-
Aprén i canta “La cançó de les mentides”.
-
Canta la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.
-
Interpreta ritmes en compàs de 3/8.
-
Interpreta una birítmia en compàs de 3/8.
-
Realitza exercicis de digitació amb la flauta amb la posició de re agut.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.
-
Improvisa esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.
-
Improvisa amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.
-
Inventa una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
Moviment i dansa
-
Desenvolupament de l’expressió corporal.
-
Dramatització de l’audició “En un mercat persa”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer el compàs de 3/8 en cançons tradicionals, danses i fragments de música culta.
-
Identificar el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.
-
Identificar fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.
Interpretació
-
Interpretar adequadament amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
-
Interpretar amb ordre exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).
-
Solfejar i cantar les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.
-
Aprendre i saber “La cançó de les mentides”.
-
Cantar la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.
-
Interpretar ritmes en compàs de 3/8.
-
Interpretar una birítmia en compàs de 3/8.
-
Tenir una correcta digitació de la nota re agut, aconseguint una sonoritat adequada.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.
-
Improvisar esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.
-
Improvisar, amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.
-
Inventar una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.
Moviment i dansa
-
Desenvolupar l’expressió corporal.
-
Adequar-se als diferents personatges.
UNITAT 7. SUBDIVISIÓ TERNÀRIA : COMPÀS DE 2/plam
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Abril
CONTINGUTS
-
La subdivisió ternària . El compàs de 6/8.
-
Danses del món. La tarantella.
-
El concert.
-
Seguiment auditiu de música culta amb suport visual del ritme de la partitura.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Interpretar codis escrits, orals i visuals.
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques.
-
Valor del treball.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies d’altres països de l’Estat.
-
Conéixer i apreciar danses i balls del món.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix ritmes de subdivisió ternària.
-
Reconeix esquemes rítmics de quatre compassos de subdivisió ternària.
-
Identifica i ordena models melòdics en compàs de 6/8.
-
Identifica el ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.
-
Distingeix lapart solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Barbarum” i “Maitia”.
-
Interpreta una birítmia en subdivisió ternària.
-
Interpreta amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.
-
Acompanya amb instruments de petita percussió el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.
-
Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Coneix un tipus d’obra, el concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra.
-
Inventa esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.
Moviment i dansa
-
Resposta amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
-
Ball de “La tarantella napoletana”.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer ritmes de subdivisió ternària en cançons, melodies i danses.
-
Reconéixer ritmes ternaris de quatre compassos a partir de la identificació dels models.
-
Identificar i ordenar adequadament models melòdics en compàs de 6/8.
-
Identificar combinacions rítmiques del ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.
-
Distingir la part solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.
Interpretació
-
Solfejar i entonar les cançons “Barbarum” i “Maitia”.
-
Interpretar una birítmia en subdivisió ternària.
-
Interpretar amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.
-
Acompanyar, amb instruments de petita percussió, el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.
-
Seguir un fragment de música culta, a partir d’un musicograma, interpretant la partitura rítmica inserida.
-
Conéixer i distingir el tipus d’obra, concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra i distingir-lo d’altres tipus d’obra com la simfonia.
-
Inventar esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.
Moviment i dansa
-
Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.
-
Ballar la “Tarantella napoletana”.
UNITAT 8. LES ALTERACIONS: SOSTINGUT I BEMOLL
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Maig
CONTINGUTS
-
Les alteracions: sostingut, bemoll i becaire.
-
Intervals harmònics.
-
La simfonia.
-
Armadura de clau.
-
Lligadura d’expressió.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
Competències socials i cíviques
-
Cooperar i escoltar amb el grup en les elaboracions comunes.
-
Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.
-
Reconeix els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.
-
Identifica, a partir d’ un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.
-
Canta a cànon “Hey, ho”.
-
Classifica intervals harmònics.
-
Relaciona equivalències entre notes alterades.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.
-
Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Coneix conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.
-
Solfeja un tema d’una peça de música culta.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.
-
Reconéixer els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.
-
Identificar, a partir d’un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.
Interpretació
-
Solfejar i cantar les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.
-
Cantar adequadament a cànon “Hey, ho”.
-
Classificar intervals harmònics.
-
Relacionar equivalències entre notes alterades.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.
-
Seguir un fragment de música culta a partir d’un musicograma.
-
Conéixer conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.
-
Solfejar un tema d’una peça de música culta.
UNITAT 9. EL MODE MAJOR I MENOR
TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA
Juny
CONTINGUTS
-
Els modes major i menor.
-
Escala de la menor natural.
-
Introducció a l’escala menor harmònica.
-
El concert (II).
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
-
Articular correctament paraules d’altres llengües.
-
Llegir i comprendre un text.
Competències socials i cíviques
-
Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.
-
Interpretar obres musicals davant d’un públic.
Competència digital
-
Buscar informació i transmetre-la.
Consciència i expressió cultural
-
Conéixer i apreciar cançons del món.
-
Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.
-
Identificar conceptes musicals bàsics.
-
Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.
-
Conéixer obres populars i d’autor.
-
Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.
Competència per a aprendre a aprendre
-
Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.
Competència d’iniciativa i sentit emprenedor
-
Prendre decisions: triar amb criteri propi.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Escolta
-
Reconeix esquemes melòdics amb notes alterades.
-
Reconeix ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semicorxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.
-
Identifica el mode major o menor a partir de cançons conegudes.
-
Identifica l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.
Interpretació
-
Solfeja i canta les cançons “Aldapeko”.
-
Coneix l’alteració del seté grau en les escales menors.
-
Solfeja i canta a dues veus “Tres hojitas madre”.
-
Aprén la cançó “Xiques boniques”.
-
Relaciona el títol de cançons conegudes amb el seu mode.
-
Interpreta ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.
-
Completa i canta sèries melòdiques en mode menor.
-
Interpreta amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.
-
Relaciona el títol del concert amb l’autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.
-
Inventa esquemes rítmics per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.
ACTIVITATS
Escolta
-
Reconéixer i distinir esquemes melòdics amb notes alterades.
-
Reconéixer i ordenar ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semi corxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.
-
Identificar el mode major o menor de cançons conegudes.
-
Identificar l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.
Interpretació
-
Solfejar i cantar la cançó “Aldapeko”.
-
Conéixer l’alteració del seté grau en les escales menors i identificar-la en una melodia.
-
Solfejar i cantar “Tres hojitas madre”.
-
Aprendre la cançó “ Xiques boniques”.
-
Relacionar el títol de cançons conegudes amb el seu mode.
-
Interpretar ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.
-
Completar i cantar sèries melòdiques en mode menor.
-
Interpretar amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.
-
Relacionar el títol del concert amb el seu autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.
-
Inventar esquemes rítmics senzills per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.