martes

UNITATS DIDÀCTIQUES 5é

 






UNITATS DIDÀCTIQUES



MÚSICA



CINQUÉ CURS DE PRIMÀRIA















5-UNITATS DIDÀCTIQUES

5-1-ORGANITZACIÓ DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES

En la programació de les unitats didàctiques consta la temporalització, els objectius específics de la unitat, tant d’escolta, com d’interpretació i música i moviment, els continguts, les competències que es desenvolupen en la proposta de cada unitat, els criteris d’avaluació, numerats i referits a cadascun dels continguts i la relació d’activitats proposades, aquelles que específicament consten en el quadern i d’altres que ens permeten aconseguir la superació dels continguts.

El curs està organitzat en 9 unitats didàctiques.


UNITAT 1. EL RITME I LA MELODIA

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Setembre.


CONTINGUTS

  • El ritme i la melodia.

  • Figures rítmiques.

  • Les qualitats del so.

  • La banda de música. El saxòfon.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.

  • Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competències socials i cíviques

  • Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar agrupacions instrumentals i repertori propis del nostre entorn cultural.

  • Conéixer i apreciar cançons i melodies del món.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.


Competència per a aprendre a aprendre

  • Ser conscient dels coneixements adquirits.

Competència d’iniciativa i esperit emprenedor

  • Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Identifica cèl·lules rítmiques que configuren esquemes rítmics de huit pulsacions.

  • Identifica i discrimina les qualitats del so, una a una i simultàniament.

  • Reconeix tres temes musicals distints.

  • Ordena la forma d’una peça musical.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “Tres, sis, nou” i “Sakura”.

  • Coneix les figures rítmiques de redona, blanca, negra, corxera, semicorxera i els seus silencis.

  • Coneix i sap definir les qualitats del so.

  • Coneix les característiques de la banda de música: el seu origen i repertori.

  • Coneix les característiques del saxòfon.

  • Relaciona les figures i combinacions rítmiques amb la seua durada.

  • Interpreta amb la flauta dolça “Kookaburra” i “La Raboseta”.

  • Inventa ostinatos rítmics per a acompanyar cançons.

Moviment i dansa

  • Realitza una coreografia amb desplaçament.


ACTIVITATS

Escolta

  • Identificar cèl·lules rítmiques que configuren esquemes rítmics de huit pulsacions.

  • Identificar les qualitats del so, una a una i simultàniament.

  • Reconéixer tres temes musicals distints.

  • Ordenar la forma d’una peça musical.

Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “Tres, sis, nou” i “Sakura”.

  • Conéixer les figures rítmiques de redona, blanca, negra, corxera, semicorxera i els seus silencis.

  • Conéixer i definir les qualitats del so.

  • Conéixer les característiques de la banda de música. El seu origen i repertori.

  • Conéixer les característiques del saxòfon.

  • Relacionar figures i combinacions rítmiques amb la seua durada.

  • Interpretar amb la flauta dolça “Kookaburra” i “La Raboseta”.

  • Inventar ostinatos rítmics per a acompanyar cançons.

Moviment i dansa

  • Realitzar una coreografia amb desplaçament .



UNITAT 2. LA SÍNCOPE

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Octubre.


CONTINGUTS

  • La síncope de negra.

  • Intervals.

  • L’orquestra simfònica.

  • Descobriment del compàs de 2, 3 i 4 pulsacions a partir de fragments de música culta.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.

Competències social i cíviques

  • Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar cançons del món.

  • Identificar conceptes musicals bàsics.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Conéixer i gestionar les pròpies capacitats.

Competència d’iniciativa i esperit emprenedor

  • Prendre decisions: triar amb criteri propi.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Identifica la síncope de negra en esquemes rítmics de huit pulsacions.

  • Relaciona fragments de música culta amb el compàs de 2, 3 o 4 pulsacions i amb el seu començament tètic o anacrúsic.

  • Reconeix les famílies dels instruments de l’orquestra, tant per separat com en diverses combinacions, així com dels tutti orquestrals.

  • Reconeix aspectes dinàmics: piano, forte, esforzando, crescendo, i aspectes agògics com l’ús del calderó.

Interpretació

  • Solfeja i canta la cançó “Na veira do mar”.

  • Solfeja i canta a dues veus “La lluna, la pruna”.

  • Aprén la cançó “Aliki mini assalam”.

  • Interpreta una birítmia.

  • Classifica i completa intervals melòdics.

  • Interpreta amb la flauta dolça “Cuando salí de La Habana” i “El Señor Don Gato”.

  • Col·labora activament en el treball i anàlisi d’un fragment de música culta, a partir d’un musicograma.

  • Inventa esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.

Moviment i dansa

  • Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.




ACTIVITATS

Escolta

  • Identificar la síncope de negra en esquemes rítmics de huit pulsacions.

  • Relacionar fragments de música culta amb el compàs de 2,3 o 4 pulsacions i amb el seu començament tètic o anacrúsic.

  • Reconéixer les famílies dels instruments de l’orquestra, tant per separat com en diverses combinacions, així com els tutti orquestrals.

  • Reconéixer aspectes dinàmics: piano, forte, esforzando, crescendo, i aspectes agògics com l’ús del calderó.

Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “Na veira do mar”.

  • Solfejar i cantar a dues veus “La lluna, la pruna”.

  • Interpretar la cançó “ Aliki mini assalam”.

  • Interpretar una birítmia.

  • Classificar i completar intervals melòdics.

  • Interpretar amb la flauta dolça “Cuando salí de La Habana” i “El señor Don Gato”.

  • Analitzar un fragment de música culta , a partir d’un musicograma.

  • Inventar esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.

Moviment i dansa

  • Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.



UNITAT 3. CORXERA AMB PUNT I SEMICORXERA

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Novembre i desembre


CONTINGUTS

  • Corxera amb punt i semicorxera.

  • Sol i la greus.

  • L’òpera.

  • Desplaçament coordinat en parelles i en grup.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competències socials i cíviques

  • Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Desenvolupament de la creativitat.

  • Identificar aspectes musicals bàsics.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Identifica la corxera amb punt i semicorxera en esquemes rítmics de 8 pulsacions.

  • Reconeix esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la nova combinació rítmica.

  • Reconeix les frases A i B d’una dansa.

  • Identifica, a partir de l’audició de “La flauta màgica” de W. A. Mozart, els principals elements de l’òpera: ària –solista–, ària –duo– , recitatiu, obertura i cor.

  • Identifica i classifica elements de distintes òperes.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “Rossinyol que vas a França” i “Kumbayah”.

  • Canta la sèrie descendent dels intervals de tercera, fent ús de diferents ritmes.

  • Coneix l’escriptura i la lectura de les notes greus.

  • Acompanya amb el ritme proposat per a cadascuna de les parts de la polca. Una línia rítmica per a la frase A i una birítmia per a la frase B.

  • Interpreta amb la flauta dolça les cançons “Tres, sis, nou“ i “Sakura”.

  • Coneix la definició i les característiques de l’òpera.

  • Inventa ritmes amb compàs de dues i de tres pulsacions fent ús de les combinacions rítmiques apreses aquest curs.



Moviment i dansa

  • Balla la “Polca Sekstur” de Dinamarca.

  • Desenvolupa l’expressió corporal.


ACTIVITATS

Escolta

  • Identificar la corxera amb punt i semicorxera en esquemes rítmics de 8 pulsacions.

  • Reconéixer esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la nova combinació rítmica.

  • Reconéixer les frases A i B d’una dansa.

  • Identificar, a partir de l’audició de “La flauta màgica” de W. A. Mozart, els principals elements de l’òpera: ària –solista–, ària –duo– , recitatiu, obertura i cor.

  • Identificar i classificar diferents elements de distintes òperes.


Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “Rossinyol que vas a França” i “Kumbayah”.

  • Cantar i entonar la sèrie descendent dels intervals de tercera, fent ús de diferents ritmes.

  • Saber escriure i llegir les notes greus.

  • Acompanyar adequadament amb el ritme proposat per a cadascuna de les parts de la polca.

  • Interpretar amb la flauta dolça les cançons “Tres, sis, nou“ i “Sakura”.

  • Saber definir l’òpera i conéixer-ne les característiques i elements.

  • Relacionar els elements principals de l’òpera a partir d’una audició.

  • Adquirir noves habilitats en l’expressió corporal.

  • Improvisar ritmes amb corxera amb punt i semicorxera, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió.

  • Inventar i interpretar ritmes amb compàs de dues i de tres pulsacions fent ús de les combinacions rítmiques apreses aquest curs.

Moviment i dansa

  • Saber ballar i conéixer els diferents passos i moviments de la “Polca Sekstur”.



UNITAT 4. SILENCI DE CORXERA I DUES SEMICORXERES

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Gener.


CONTINGUTS

  • Silenci de corxera i dues semicorxeres.

  • Negra amb punt i dues semicorxeres.

  • El ballet.

  • La forma intró-ABBA-coda.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Llegir i comprendre un text.

  • Interpretar codis escrits, orals i visuals.

Competències socials i cíviques

  • Interpretar obres musicals davant d’un públic.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

  • Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Reflexionar sobre el treball realitzat per a descobrir els èxits aconseguits.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Reconeix cèl·lules rítmiques que configuren ritmes de huit pulsacions.

  • Reconeix esquemes rítmics amb silenci de corxera i corxera d’esquemes amb silenci de corxera i dues semicorxeres.

  • Reconeix esquemes rítmics amb negra amb punt i corxera d’esquemes amb negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Identifica i ordena els esquemes rítmics que formen una frase rítmica.

  • Identifica les notes de l’arpegi de do i completa un fragment melodicorítmic amb el suport visual del ritme.

  • Identifica la forma intro-ABBA-coda.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “L’esquirol ” i “La cançó del lladre”.

  • Interpreta variacions rítmiques a partir de models melodicorítmics.

  • Aprén i memoritza la nadala “Ajonetes”.

  • Interpreta amb la flauta les cançons “Mercat persa” i “Petita serenata nocturna”.

  • Coneix i explica les característiques del ballet.

  • Improvisa esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de silenci de corxera i dues semicorxeres.

  • Improvisa esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Inventa i entona esquemes melòdics amb les notes de l’acord de do.


ACTIVITATS

Escolta

  • Reconéixer cèl·lules rítmiques que configuren ritmes de huit pulsacions.

  • Reconéixer esquemes rítmics amb silenci de corxera i corxera d’esquemes amb silenci de corxera i dues semicorxeres.

  • Reconéixer esquemes rítmics amb negra amb punt i corxera d’esquemes amb negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Identificar i ordenar els esquemes rítmics que formen una frase rítmica.

  • Identificar les notes de l’arpegi de do i completar un fragment melodicorítmic amb el suport visual del ritme.

  • Identificar la forma intro-ABBA-coda.

Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “L’esquirol ” i “ La cançó del lladre”.

  • Interpretar variacions rítmiques a partir de models melodicorítmics.

  • Aprendre i memoritzar la nadala “Ajonetes”.

  • Interpretar amb la flauta les cançons “Mercat persa” i “Petita serenata nocturna”.

  • Conéixer i explicar les característiques del ballet.

  • Improvisar esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de silenci de corxera i dues semicorxeres.

  • Improvisar esquemes rítmics de 4 pulsacions amb la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Inventar i entonar esquemes melòdics amb les notes de l’acord de do.



UNITAT 5. L’OCTAVA AGUDA

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Febrer.


CONTINGUTS

  • L’octava aguda.

  • La música de cambra.

  • Les agrupacions de la música de cambra: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall, septet.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Llegir i comprendre un text.

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.

Competències socials i cíviques

  • Valor del treball.


Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Competència consciència i expressió culturals

  • Identificar aspectes musicals bàsics.

  • Conéixer diferents agrupacions d’instrumentistes per a fer música de cambra.

  • Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Responsabilitzar-se de les pròpies accions.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Identifica el ritme d’una cançó coneguda amb el suport del text de la cançó.

  • Reconeix ritmes de huit pulsacions a partir de quatre models.

  • Reconeix la sonoritat de distintes agrupacions instrumentals de música de cambra.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “El ball de Sant Ferriol ” i “Per les teulades”.

  • Aprén la cançó “Samba Lelê”.

  • Memoritza i canta una sèrie melòdica ascendent fent ús de la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Relaciona les agrupacions de: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall i septet amb els seus membres.

  • Interpreta amb la flauta dolça i a dues veus “Na veira “ i “Cançó de bressol”.

Moviment i dansa

  • Invenció i aprenentatge de moviments i desplaçaments per a la cançó “Samba Lelê”.


ACTIVITATS

Escolta

  • Identificar el ritme d’una cançó coneguda amb el suport del text de la cançó.

  • Reconéixer ritmes de huit pulsacions a partir de quatre models.

  • Reconéixer la sonoritat de distintes agrupacions instrumentals de música de cambra.

Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “El ball de Sant Ferriol ” i “Per les teulades”.

  • Aprendre la cançó “Samba Lelê”.

  • Memoritzar i cantar una sèrie melòdica ascendent fent ús de la combinació rítmica de negra amb punt i dues semicorxeres.

  • Relacionar les agrupacions de: duet, trio, quartet de corda, quintet de corda, quintet per a clarinet, quintet de vent, quintet de metall i septet amb els seus membres.

  • Interpretar amb la flauta dolça i a dues veus “Na veira “ i “Cançó de bressol”.

  • Inventar esquemes rítmics utilitzant les figures rítmiques conegudes i la síncope de negra.

Moviment i dansa

  • Improvisar moviments i desplaçaments per a la cançó.



UNITAT 6. EL COMPÀS DE 3/8

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Març


CONTINGUTS

  • El compàs de 3/8.

  • La música descriptiva.

  • Combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Competències social i cíviques

  • Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

  • Desenvolupament de la creativitat.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Desenvolupar la sensibilitat i el sentit estètic per a comprendre, valorar i gaudir amb el cant, els instruments o el moviment.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Reconeix el compàs de 3/8 en cançons, danses i fragments de música culta.

  • Identifica el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.

  • Identifica fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.

Interpretació

  • Interpreta amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.

  • Interpreta exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).

  • Solfeja i canta les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.

  • Aprén i canta “La cançó de les mentides”.

  • Canta la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.

  • Interpreta ritmes en compàs de 3/8.

  • Interpreta una birítmia en compàs de 3/8.

  • Realitza exercicis de digitació amb la flauta amb la posició de re agut.

  • Interpreta amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.

  • Improvisa esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.

  • Improvisa amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.

  • Inventa una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.

Moviment i dansa

  • Desenvolupament de l’expressió corporal.

  • Dramatització de l’audició “En un mercat persa”.



ACTIVITATS

Escolta

  • Reconéixer el compàs de 3/8 en cançons tradicionals, danses i fragments de música culta.

  • Identificar el ritme d’una cançó coneguda sense suport visual del text.

  • Identificar fragments musicals d’una composició de música descriptiva, amb el suport de paraules del codi musical.

Interpretació

  • Interpretar adequadament amb llenguatge rítmic, amb percussió corporal i amb instruments de petita percussió, esquemes rítmics amb les combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.

  • Interpretar amb ordre exercicis de pregunta-resposta utilitzant les combinacions rítmiques bàsiques en compàs de 3/8 (rà-ca-ta, paas-ta, plam).

  • Solfejar i cantar les cançons “Diuen que hi havia un gat” i “Bravo, bravísimo”.

  • Aprendre i saber “La cançó de les mentides”.

  • Cantar la sèrie ascendent i descendent dels intervals de quarta, amb el ritme proposat.

  • Interpretar ritmes en compàs de 3/8.

  • Interpretar una birítmia en compàs de 3/8.

  • Tenir una correcta digitació de la nota re agut, aconseguint una sonoritat adequada.

  • Interpretar amb la flauta dolça “Schiarazula Marazula” i “Puff, el drac màgic”.

  • Improvisar esquemes rítmics de dos compassos utilitzant les combinacions bàsiques en compàs de 3/8.

  • Improvisar, amb els instruments de làmines, frases rítmiques de 4 compassos en compàs de 3/8.

  • Inventar una frase rítmica de huit compassos, utilitzant combinacions rítmiques bàsiques del compàs de 3/8.

Moviment i dansa

  • Desenvolupar l’expressió corporal.

  • Adequar-se als diferents personatges.






UNITAT 7. SUBDIVISIÓ TERNÀRIA : COMPÀS DE 2/plam

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Abril


CONTINGUTS

  • La subdivisió ternària . El compàs de 6/8.

  • Danses del món. La tarantella.

  • El concert.

  • Seguiment auditiu de música culta amb suport visual del ritme de la partitura.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Interpretar codis escrits, orals i visuals.

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.


Competències socials i cíviques.

  • Valor del treball.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Identificar conceptes musicals bàsics.

  • Conéixer i apreciar cançons pròpies d’altres països de l’Estat.

  • Conéixer i apreciar danses i balls del món.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

  • Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Desenvolupar la confiança en si mateix i l’esperit de superació.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Reconeix ritmes de subdivisió ternària.

  • Reconeix esquemes rítmics de quatre compassos de subdivisió ternària.

  • Identifica i ordena models melòdics en compàs de 6/8.

  • Identifica el ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.

  • Distingeix lapart solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “Barbarum” i “Maitia”.

  • Interpreta una birítmia en subdivisió ternària.

  • Interpreta amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.

  • Acompanya amb instruments de petita percussió el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.

  • Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.

  • Coneix un tipus d’obra, el concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra.

  • Inventa esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.

Moviment i dansa

  • Resposta amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.

  • Ball de “La tarantella napoletana”.


ACTIVITATS

Escolta

  • Reconéixer ritmes de subdivisió ternària en cançons, melodies i danses.

  • Reconéixer ritmes ternaris de quatre compassos a partir de la identificació dels models.

  • Identificar i ordenar adequadament models melòdics en compàs de 6/8.

  • Identificar combinacions rítmiques del ritme d’un fragment de “La tarantella napoletana”.

  • Distingir la part solista i l’acompanyament de les intervencions orquestrals. Concert-simfonia.

Interpretació

  • Solfejar i entonar les cançons “Barbarum” i “Maitia”.

  • Interpretar una birítmia en subdivisió ternària.

  • Interpretar amb la flauta dolça “La xata merenguera” i “La pastoreta”.

  • Acompanyar, amb instruments de petita percussió, el ball de la dansa “La tarantella napoletana”.

  • Seguir un fragment de música culta, a partir d’un musicograma, interpretant la partitura rítmica inserida.

  • Conéixer i distingir el tipus d’obra, concert, on un instrument solista és acompanyat per l’orquestra i distingir-lo d’altres tipus d’obra com la simfonia.

  • Inventar esquemes rítmics de subdivisió ternària utilitzant combinacions rítmiques bàsiques formant una carena rítmica.

Moviment i dansa

  • Respondre amb moviment ordenat a música en compàs binari i ternari.

  • Ballar la “Tarantella napoletana”.



UNITAT 8. LES ALTERACIONS: SOSTINGUT I BEMOLL

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Maig


CONTINGUTS

  • Les alteracions: sostingut, bemoll i becaire.

  • Intervals harmònics.

  • La simfonia.

  • Armadura de clau.

  • Lligadura d’expressió.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.

Competències socials i cíviques

  • Cooperar i escoltar amb el grup en les elaboracions comunes.

  • Aportar idees per a un treball en grup desenvolupant habilitats socials necessàries per a treballar en equip.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

  • Conéixer i apreciar cançons del món.

  • Identificar conceptes musicals bàsics.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

  • Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Prendre decisions: triar amb criteri propi.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Reconeix models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.

  • Reconeix els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.

  • Identifica, a partir d’ un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.

  • Canta a cànon “Hey, ho”.

  • Classifica intervals harmònics.

  • Relaciona equivalències entre notes alterades.

  • Interpreta amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.

  • Segueix un fragment de música culta a partir d’un musicograma.

  • Coneix conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.

  • Solfeja un tema d’una peça de música culta.


ACTIVITATS

Escolta

  • Reconéixer models rítmics de subdivisió binària amb combinacions rítmiques estudiades aquest curs.

  • Reconéixer els intervals harmònics de segona, tercera i huitena.

  • Identificar, a partir d’un musicograma, l’ordenació de les intervencions dels instruments de l’orquestra.

Interpretació

  • Solfejar i cantar les cançons “El petit vailet” i “Santa Lucia”.

  • Cantar adequadament a cànon “Hey, ho”.

  • Classificar intervals harmònics.

  • Relacionar equivalències entre notes alterades.

  • Interpretar amb la flauta dolça “Scarborough Fair”, “L’Himne de l’Alegria i “La vall del Riu Vermell”.

  • Seguir un fragment de música culta a partir d’un musicograma.

  • Conéixer conceptes musicals bàsics com alteracions, sostingut, bemoll, becaire , interval harmònic, armadura de clau, simfonia i les seues característiques, i moviment.

  • Solfejar un tema d’una peça de música culta.






UNITAT 9. EL MODE MAJOR I MENOR

TEMPORALITZACIÓ RECOMANADA

Juny


CONTINGUTS

  • Els modes major i menor.

  • Escala de la menor natural.

  • Introducció a l’escala menor harmònica.

  • El concert (II).


COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Comunicació lingüística

  • Articular correctament paraules d’altres llengües.

  • Llegir i comprendre un text.

Competències socials i cíviques

  • Mostrar respecte i atenció davant les manifestacions artístiques d’altres persones.

  • Interpretar obres musicals davant d’un públic.

Competència digital

  • Buscar informació i transmetre-la.

Consciència i expressió cultural

  • Conéixer i apreciar cançons del món.

  • Conéixer i apreciar cançons pròpies del nostre entorn cultural.

  • Identificar conceptes musicals bàsics.

  • Adquirir un llenguatge musical específic per a expressar idees, opinions i experiències.

  • Conéixer obres populars i d’autor.

  • Apreciar i valorar la música com a font d’enriquiment personal, com a gaudi i vehicle de convivència.

Competència per a aprendre a aprendre

  • Motivar-se per a aprendre: gestionar la pròpia capacitat d’observació i concentració.

Competència d’iniciativa i sentit emprenedor

  • Prendre decisions: triar amb criteri propi.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Escolta

  • Reconeix esquemes melòdics amb notes alterades.

  • Reconeix ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semicorxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.

  • Identifica el mode major o menor a partir de cançons conegudes.

  • Identifica l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.

Interpretació

  • Solfeja i canta les cançons “Aldapeko”.

  • Coneix l’alteració del seté grau en les escales menors.

  • Solfeja i canta a dues veus “Tres hojitas madre”.

  • Aprén la cançó “Xiques boniques”.

  • Relaciona el títol de cançons conegudes amb el seu mode.

  • Interpreta ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.

  • Completa i canta sèries melòdiques en mode menor.

  • Interpreta amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.

  • Relaciona el títol del concert amb l’autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.

  • Inventa esquemes rítmics per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.


ACTIVITATS

Escolta

  • Reconéixer i distinir esquemes melòdics amb notes alterades.

  • Reconéixer i ordenar ritmes amb combinacions rítmiques de corxera i dues semi corxeres, negra amb punt i corxera i síncope de negra.

  • Identificar el mode major o menor de cançons conegudes.

  • Identificar l’instrument solista/instruments solistes i el compàs en fragments de música culta a partir de concerts per a diferents instruments.

Interpretació

  • Solfejar i cantar la cançó “Aldapeko”.

  • Conéixer l’alteració del seté grau en les escales menors i identificar-la en una melodia.

  • Solfejar i cantar “Tres hojitas madre”.

  • Aprendre la cançó “ Xiques boniques”.

  • Relacionar el títol de cançons conegudes amb el seu mode.

  • Interpretar ritmes amb combinacions treballades al llarg del curs.

  • Completar i cantar sèries melòdiques en mode menor.

  • Interpretar amb la flauta dolça “Te Deum” i “L’hora dels adéus”.

  • Relacionar el títol del concert amb el seu autor, instrument solista/es i compàs en què està escrit el concert.

  • Inventar esquemes rítmics senzills per a solfejar sèries melòdiques en tonalitat menor.